meta name="google-site-verification" content="aYYTyVNYVvr-bbQFqF93XRKTQBMJmvkd1nqejdNuVOA"
 

Gårdsbutiker behöver också utvecklas !

Dönardalens Delikatesser, Våxtorp
Dönardalens Delikatesser, Våxtorp

Landsbygdsutveckling är i stort beroende av envisa entreprenörer som orkar hålla ut, just för att de älskar det det håller på med. Ofta har de lång erfarenhet bakom sig, men med dagens allt hårdare krav gäller det att nå ut och hitta finurliga vägar för att nå ut lite bredare än konkurrenten lyckas med. Dagens telefonsamtal från en fårfarm i Halland, Dönardalens Delikatesser, hade flera igenkänningsfaktorer som många  landsbygdsföretagare med matproduktion vittnar om.

- Hur skall vi få fler kunder som kommer till vår gård och handlar hos oss ?  
 

Mässa - Djäknegårdens Honung, Kungsbacka
Mässa - Djäknegårdens Honung, Kungsbacka
Fårkorv på bakebröd Erikshester Gård & kafé, Vetlanda

Att produktutveckla kontinuerligt kan vara en väg att gå. Paketera snyggt och att göra en marknadsanalys på kundsegment en annan.

Produktsortiment Olivia Eko, Bitterna

Vad kan vi hjälpa till med ?
Under de år vi jobbat med landbygdsutveckling har vi samlat en idébank från de affärsutvecklingsträffar vi haft hemma hos. Många är bra vissa är mindre bra, men de som är bra tål att synas i sömmarna oavsett om man har mobil gårdsbutik eller en fast station hemma på gården.

Möjlig marknadsföring Lars Skoog Potatis & Grönsaker, Naum
Möjlig marknadsföring Lars Skoog Potatis & Grönsaker, Naum

Vad är det som lockar konsumenten idag ?
Kan man marknadsföra små lamm - för att sedan äta upp dem?
Varför frågar bussresenären bara efter toaletten?
Är mina smaker unika?
Är verksamheten spretig om jag jobbar med många produkter?
Kan jag verkligen hitta min kund på nätet?

Produktifierning Bitterna Åkatorp, Vedum
Produktifierning Bitterna Åkatorp, Vedum

Ja - det finns många frågor och det finns svar - det gäller bara att hitta det som passar för just den verksamheten och få till verktyg som entreprenören kan använda utan att spilla för mycket värdefull tid.
Att sköta om djur och driva företag på befintlig gård TAR TID. Tid som oftast inte finns och som kostar pengar. Det är där vår rådgivning kommer in i bilden.

Foto Linda Grönlund The Photostudio Varberg


Generöst har Region Halland skapat ett utvecklingsprojekt Timbanken,  där företagaren själv väljer vad man vill utvecklas igenom. Är det turism eller matturism då hamnar man i regel hos oss. Med det stora nätverk vi har inom Sverige och givetvis i Region Halland så sysslar vi även med koppleriverksamhet :)

Landsbygdscoach Turism & Affärsutveckling
info@landsbygdscoach.se
0704-574135

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

-

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln