meta name="google-site-verification" content="aYYTyVNYVvr-bbQFqF93XRKTQBMJmvkd1nqejdNuVOA"

Detta är ett blogginlägg

Är Ekologiskt logiskt och hållbart ?

Det finns idag en stor oro över de allt mer stigande klimatförändringar världen över. Med förra sommarens torka i färskt minne, då våra konsumeter uppmanades  att stödja svenska lantbrukare och handla svenska råvaror,  konstaterar vi idag att intresset för svenskproducerad mat och svenskt lantbruk är en ökande allt mer ökande trend. Enligt Novus undersökning visar också att två av tre, är villiga att betala upp till 25 procent mer för svenska mejerivaror, frukt och grönsaker och svenskt kött

Några reflektioner !

  • Varannan svensk lider av klimatångest och över 70 procent vill bli bättre på att handla klimatsmart. 
  • Var femte ung kvinna äter vegetariskt idag av klimatskäl !
  • Enligt undersökningar äter 44 procent vegetariskt minst en gång i veckan. För den yngre generationen är vegetarisk kost inte bara ett val utan också en symbol för hälsoprofilering, hållbarhetstänk och djuretik.
  • Det finns en stark vilja att konsumera mer hållbar mat.
  • För konsumenten är det svårt att särskilja i butik vad som är vad och det blir allt svårare att avgöra vad som är ett hållbart val i butiken. 

Ät bekvämt och med hållbarhet!

I det allt mer tidspressade liv vi lever, skall maten vi köper vara tillgänglig, enkel och snabb att tillaga.
Ett tydligt bevis på detta är såväl TV reklamen som trummar ut lättlagade gärna vegetariska recept och flera av de stora aktörerena inom dagligvaruhandel lanserade under föregående år vegetariska färdigrätter. Stora aktörer arbetar mer och mer under flaggen av hållbart producerat. 
Lagar man inte hemma så äter man ute. De senaste tio åren har vi sett en tydlig ökning av restaurangbesök. Inom hotell, kafé och restaurang sett från 2007 har konsumtionen ökat med 35 %.
Matprodukterna skall i konsumentens ögon idag vara hälsosamma, näringsrika och fria från tillsatser, vilket gör att även restuaranger idag måste bli mer medvetna och råvarudeklarera sina maträtter
 
Vad är då sammanfattningen av att EKO logiskt skall vara logiskt ?
En väg framåt för såväl dagligvaruhandel och restaurang kan alltså vara att koppla produkternas smak och kvalitet till ett hur – att de ekologiska alternativen produceras med omsorg både för vår hälsa, djuren och planeten.

I butikshyllan behöver förpackningarna förtydliga dessa mervärden på ett sätt som inspirerar kunden och ger ett förtroende till hur varan är producerad. 

Källor:
Ny Sifo-undersökning – Klimatbarometern 2017, WWF Sverige (2017)
Sju av tio vill handla mer klimatsmart mat, ICA Gruppen (2018)
Svensk Dagligvaruhandels Kvartalsrapport Q3 2017, Svensk Dagligvaruhandel (2017)
Insikter #8 Proteinskiftet, Macklean (2017)
Matrapporten 2017, Food & Friends (2017)
Ungdomsbarometern 2017, Ungdomsbarometern (2017)
Välj svensk mat – för klimatet, jobben och miljön, LRF (2018)
Nu måste svenska råvaror erövra restaurangerna, ATL – Lantbrukets affärstidning (2018)
Konsumtionsrapporten 2018, Centrum för konsumtionsvetenskap (2018)
Ekologisk livsmedelsmarknad, EkoWeb (2018)

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

-

Bloggarkiv

Etikettmoln