meta name="google-site-verification" content="aYYTyVNYVvr-bbQFqF93XRKTQBMJmvkd1nqejdNuVOA"

Lägg tid på att analysera hemsidan

Gör ditt företagsnamn lättsökt på internet
Välj ett namn som är enkelt att komma ihåg och enkelt att söka på webben.  Tror du att många söker på Outdoor events skall du använda detta namnet och låta 4 elements hänga på som underrubik. Kom ihåg att siffor inte är sökbara på google. Då är det bättre att använda det skrivna ordet. Ännu bättre är det om du kopplar på din geografiska plats på ditt företagsnamn Outdoor events Kungsbacka, då får du bättre träffar på de som söker dig i ditt närområde.
 
Sidorna skall ha en bra rubrik
Dina besökare vet redan att de är på din hemsida, de har ju valt att klicka sig in på den via Google eller skrivit in adressen i webbläsaren. Skriv inte “Välkommen” i din huvudrubrik (H1). Skriv något bra, något om ditt företag, din produkt eller varför de kommer bli nöjda och glada som kund. 
 
Sidorna  skall ha en ingress
och den ingress (brödtext) som skall vara en sammanfattning av ditt företag totalt sett. Besökaren skall snabbt få klart för sig vad det är för tjänster du erbjuder och var någonstans i Sverige du befinner dig. 
 
Textmassa
Använd underrubriker, punktlistor och styckesindelning för att göra dina texter lättlästa. För många element gör att besökarna får svårt att fokusera på det viktigaste. Banta ner innehåll och funktioner till det absolut viktigaste och överväg att flytta vissa delar till undersidor, där de besökare som vill fördjupa sig kan göra det. Långa och ostrukturerade textstycken blir svåra att skumläsa och lätta att tappa bort sig i. 
Dela upp den i de produkter du erbjuder och presentera dessa med en bra bild och en kortare text. I texten länkar du till en undersida som beskriver hela aktiviteten i ord och bild. På så sätt minimerar du texten på startsidan och får kunden att söka vidare information på fler sidor. 
 
Använd dig av Call to action: 
En call-to-action är en uppmaning till besökarna att utföra en handling på din hemsida, till exempel göra en intresseanmälan, boka möte eller ringa till dig. Utan tydliga call-to-action vet besökarna inte vad de ska göra när de läst din information. Se till att varje undersida innehåller smarta och relevanta call-to-action så får du fler besökare att konvertera till kunder. Använd dina referenser som säljargument
 
Komposition
Tänk på att layout för text och bild skall synkroniseras både för skärm och telefon, just nu är det i obalans. Bilderna skall vara likvärdiga i form och kvalitet. Tänk också på färgvalen på sidan. 
Använd de möjligheter som finns att exponera dina sociala medier på sidan och göra den delningsbar på de konto du använder som Facebook, Instagram och Linkedin
 
Sidan skall ha en sidfot (utrymmet längst ned)
Här skall finnas företagets namn och tjänsteutbud.  Kontaktuppgifter och de tre närmsta orterna. Samt länk till din kontaktsida. 
 
SEO optimera alla sidor inklusive undersidor och bloggar
En viktig metod vid sökmotoroptimering av din hemsida (gäller alla sidor som ingår) är att lägga in taggarna titel och beskrivning (title och description) på varje undersida. Google ser detta ingrepp som väldigt viktigt eftersom det beskriver sidans innehåll och även visas vid sökningar i deras sökmotor. Logga in i ditt uppdateringsverktyg och se till att titel och beskrivning och sökord, finns med på alla undersidor så kommer du hamna högre på Google och vara tydligare för dina besökare.
 
Google search Console
För att öka synligheten anslut sidan till Search Console så den börjar klättra i sökvägarna. 
 
Google Analytics
Anslut sidan till analyskontot och ta reda på var dina kunder kommer ifrån och hur många besökare du har och mycket mer.

Behöver du ny hemsida eller fräscha upp din gamla hör av dig så får du en offert från mig.
 
 
Vid pennan
Ewa-Britt Filipsson
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln