meta name="google-site-verification" content="aYYTyVNYVvr-bbQFqF93XRKTQBMJmvkd1nqejdNuVOA"

Att skriva för hemsidan

Hur du lyckas med dina texter på din hemsida och sociala medie
 Att ha en bra kommunikation med sina kunder är A och O för att överleva. Idag sker allt mer av företags skriftliga kommunikation online, antingen på en hemsida eller på sociala medier. För att lyckas med din kommunikation online har vi samlat 12 tips på hur du når framgång med ditt företags texter på hemsida och sociala medier. 

Du har 8 sek på dig att fånga intresset 
Det tar 8 sek för en person att avgöra om din sida är intressant eller inte !
Placera ditt viktigaste budskap först i dina texter och tänk på att texten skall vara så enkel (rak) och relevant så att den håller att skummas igenom av den som läser. Detta är också relevant för Googles sökmotorer. I din text skall du också placera nyckelord som leder tittaren på rätt spår. Rätt nyckelord i rubrik, ingress och SEO (snippets) kan göra så att ditt budskap når längre ut och rankas högre i Google söket. Testa din text på sidan www.lix.se för att se hur svår eller lättläst den är. 
 
Sidnamnen ger dig synlighet på nätet
Tänk på att varje sida på din hemsida är unik och sökbar på nätet
Lägg text som om varje sida vore din första sida. När man skriver för webben är det viktigt att tänka på att varje sida ska fungera för sig själv. Låt inte sista sidan som oftast är Kontakt sidan bara vara kontakt. Skriv en sammanfattande text om företagets affärsidé och kanske om dig själv lite personligt. Lägg samma energi på rubrik och text och nyckelord, på så sätt så får du flera sökingångar än bara en enda startsida. Välj ett bra typsnitt och blanda inte för många storlekar och färger på text.
 
Skriv för din målgrupp !
Anpassa text och budskap för din läsare. Vad är viktigt ? Säljer du bör säljingångar finnas på alla sidor och gärna högt upp, då minimerar man risken att läsare hoppar ur sidan tidigt utan att hitta till bokning eller köp. Använd inte för många kommatecken eller inhopp på sidan. Lättast att läsa brukar vara vänsterställd text. 
 
Rubrik (H1) skall vara kort och helst med något nyckelord 
Rubriken är det viktigaste elementet i hela din text, den ska nämligen förklara vad texten handlar utan att berätta allt. Med en rubrik vill du berätta tillräckligt mycket för att locka läsaren till att läsa vidare. Använd även informativa mellanrubriker (H2)för att göra texten lättöverskådlig för dina läsare.
 
Använd faktarutor om du vill fånga
Faktarutor används med fördel om man har viktig fakta som man tydligt vill presentera. Gärna med bild Faktarutan bör placeras högt upp i texten då den drar till sig läsarnas blickar. 
 
Förtydliga med punktlistor istället för massa komma
Punktlistor hjälper till att förtydliga och lyfta fram information i din text. Att använda en punktlista ger även läsarna en ny ingång till texten och fångar deras blick. Viktigt att komma ihåg är att inte överanvända punktlistor eller använda för många punkter i varje lista. Mellan fem till sju punkter burkar anses vara en lagom lång punktlista.
 
Bra med länkar på sidan men gör dem tydliga
Om du använder dig av länkar i din text måste du tydligt skriva vart länken leder i länkningen. Skriv inte bara Läs mer utan Exempelvis så är en bra länk Läs mer under denna sida här. Viktig är också att alla länkar som leder till samma sida har samma beskrivning i länken. Har du många länkar i en text bör du även lägga dem utanför texten utan att placera de för nära varandra.
 
Glöm inte att lägga text och sökord på dina bilder 
Bilder används ofta i texter för att göra dem luftigare eller för att förtydliga något, därför behöver de även textas med en så kallad alt-text. Alt-textens funktion är att förklara vad som bilden visar för de som använder sig av skärmläsare. Att ha alt-texter är även bra för din synlighet på sökmotorer.
 
SEO Sökmotoroptimering /Key Words/Snippet
SEO, eller sökmotoroptimering, används för att få din hemsida högre upp i Googles och andra sökmotorers sökträffar när de söker efter din verksamhet. Genom att inkludera de sökord som dina kunder söker efter i dina texter kommer din hemsida hamna högre upp i sökresultaten. Sträva efter relevanta sökord genom att själv tänka hur kunden tänker när de söker information kring dina tjänster. Sökorden kan ändra sig och det kan löna sig att byta ut dem emellanåt och prova nya. Du kan prova den här sidan https://ads.google.com/intl/sv_se/home/tools/keyword-planner/
 
Sociala medier
I sociala medier gäller i princip samma saker som när du ska skriva för webben men det finns två saker som är extra viktiga att tänka på. Här kan du vara mer social och gärna dela med dig av personlig information och bilder. När det gäller bilder i sociala medier så finns det ett antal motiv som fungerar bättre än andra. Mat, kändisar, djur och stämningsbilder brukar vara de som får många tittare. Tänk på om du fotar att du alltid lägger bilder i liggande format. 
Läs och också tipsen om foto för webben i bloggen bifogad
Boka rådgivning på info@landsbygdscoach.se eller hemsidan här
Lycka till !
 EwaBritt

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln