Senaste inläggen

Landsbygdsnews  Turism * Marknadsföring * Sälj

Prenumerera på våra nyheter här.


"Hej Ewa-Britt,Du är helt fantastisk, vet du det? Åh, jag tycker du är så grym! Och så inspirerande! Jag använder alla timmar jag (5) hos dig"

Hela våren har vi åkt på uppdrag Timbanken Halland. Och visst blir man glad när det kommer ett mejl från tidigare kund.

Alla mina kunder är unika och kommer med så bra inspel. Vi arbetar med i huvudsak med koncept och affärsutveckling för småskaliga verksamheteri första hand på landsbygden. Under våren har vi coachat flertalet företagare inom "Mathalland" vilket är väldigt inspirerande. Det känns som vi blåser liv i mycket av det som den enskilde företagaren inte hinner ta tag i. Med litet bollande över en kopp kaffé kan de där tankarna helt plötsligt bli till nya tag. 

Det är så oerhört tacksamt när tidigare kunder som ovan hör av sig igen och vill träffas på nytt. Det är inte kunder vi jobbar med det känns som vi får vänner för livet.
 

Läs hela inlägget »

Nu är vi igång igen med coachning för företagare vilka ansökt om kostnadsfri rådgivning i Timbanken Region Halland, Jämtland och Härjedalen. 
Vi har hunnit med några resor ner till Halland och det har varit företagare i främsta hand i Kungsbacka som fått vår hjälp. Under de kommande veckorna besöker vi Halmstad.
För företagare som befinner sig långt upp i norr så är mötesplatsen datoruppkopplad och funkar bra via Skype eller Messenger. Vi coachar i första hand när det gäller marknadsföring, men har även i år startat upp med att hjälpa nystartare med marknadsplanering och projektmedelansökningar.

Nyföretagarhjälp har ökat
En av de första nyföretagare i Halland vi hjälpte upp på banan är Linda Pilcher grundare av Hagarnas Mejeri. Så roligt att följa arbetet och inte minst med senaste uppdateringen - en bronsplats för sina fina ostar. Hösten avslutades med två nystartare och har i februari också startat upp med två nya i Härjedalen. Utöver det så har vi varit behjälpliga i en större ansökan för investeringshjälp med offentliga medel till produktionslokal inom mat och besöksnäring Halland.

Inspirerande och utvecklande är det att få träffa alla dessa entreprenörer i alla branscher. En erfarenhet att dela med sig till flera framgent.
Ewa-Britt Filipsson
Affärscoach
Landsbygdscoach Turism & Affärsutveckling
 

Läs hela inlägget »

 Meet the locals - hur du kan dra nytta av husbilsturism i ditt företag

The road makes the difference
The road makes the difference

Är du intresserad av husbilsturism ?
Tillsammans med vår samarbetspartner Daylight Husbilcenter i Husqvarna som driver nätverket Gonaturetrip ställs nu frågan till företagare på den svenska landsbygden – vill ni vara med ?
 
Historik
Gonaturetrip startade för 7 år sedan av Eva Oscarsson delägare i Daylight Husbil med säte i Husqvarna, i syfte att uppmärksamma turer i den Småländska landsbygden. Vi hjälpte nätverket igång och medverkade till att skapa pitchen ”The road makes the difference”. Detta i syfte att  visa mångfald i svensk landsbygd och att erbjuda rastplats/ställplats , där man kanske normalt inte kommer åt eller hittar. På så sätt har företag inom olika branscher kunnat medverka. Företagen finns spridda inom Sverige.
 
Affärsidén
Daylight Husbil köper in husbilar i Sverige under vårsäsong, rustar upp dem och marknadsför i första hand till kunder utomlands. De flesta kunder flyger in eller tar sig med bil till Göteborg. Där hämtas de upp och får sin bokade husbil.  I bilen ligger också de reseförslag med hänvisning till deltagande företag i den region som de väljer att resa till. Under dessa år har kunderna mer och mer övergått till Pluskunder dvs de som reser med god ekonomi och har en egen sida med förslag på premiumupplevelser - Meet the locals där besökaren möter lokalbor och kan dela en dagsupplevelse  i gårdssysslor eller bara vanlig gemenskap eller kanske en aktivitet som fiske och ridning mm.  Uthyrningssiffrorna på husbillar som rullar genom Sverige är goda och ökar stadigt varje år.  Företaget ser det som ett mervärde att kunna erbjuda riktigt bra upplevelser inom det område kunderna besöker.
 
Win  Win för nätverksarbete
Vi följer och stötar nätverket som leds av Eva, hon har sina rötter i Laholmstrakten Knäred och är den som ser till att införliva projektmedel för att skapa utbildningsmöjligheter och marknadsföring för deltagande företag till en väldigt lite deltagarkostnad. Fler och fler företagare har anslutit sig och är nu spridda över Sverige.  En helt ny hemsida skapades och släpptes i våras. I arbetet med marknadsföringen jobbar professionella översättare och högskolestudenter inom media. Marknadsföringen sker i Norden, Tyskland och Spanien.
 
Hemsidan med reseförslag heter www.gonaturetrip.com
Hemsidan med Premiumupplevelse heter  www.premiumgonaturetrip.se -
 
Är du intresserad av att medverka och marknadsföra ditt företag på en växande marknad, så tänker vi oss att i starten av nästa år hålla ett eller flera informations/nätverksmöte på en eller flera platser i vår
 
Anmäl ditt intresse till mig på info@landsbygdscoach.se märk ditt mejl "Husbil" och skriv vilken kommun/ort du finns på.
 
Bästa hälsningar
Ewa-Britt Filipsson
0704-574135
 
 

Läs hela inlägget »

Öppet brev från affärsutvecklingsstudent med hopp om framtiden

Bild från Turistrådet Västsverige kampanj #vårbästatidärnu för konferenshotell i Västsverige

Jag är mentor åt en student som läser samma utbildning som är min yrkeskunskap idag och det tagit mig ungefär halva mitt yrkesliv alltså ca 20 år att inhämta kunskap i nämligen Affärsutvecklare i besöksnäring.

Jovisst det är sant - man blir aldrig fullärd brukar de visa säga. Men besöksnäringen är komplex mycket beroende på den struktur den är uppbyggd av.
- Varför är det så säger studenten. Delar med mig av hens brev här

Hej igen! 
 
En fråga som jag tänker mycket på är att jag kan se behovet av de utbildning som jag läser och att många företag inom besöksnäring är 1-2 person företag där man utvecklat sitt intresse och dröm till ett företag för att kunna jobba med det på heltid. Man lever sin dröm lite… 
 
Men det finns många delar av företagande och marknadsföring som de inte är intresserade av eller har kunskap om. Om de skulle lägga lite fokus, bestämma riktning och bli effektivare i de delarna så är jag säker på att fler skulle utvecklas positivt. Men när jag träffar dessa företagare så håller de med om problematiken och att de fastnar i sin egen vardag men är inte beredda att lägga pengar på att få hjälp med problemet.
 
Vad jag ser utifrån ditt Instagram- flöde så har du lyckats med detta, du jobbar med mindre företag som har en fot i vardagen och en i vägen till framtiden.
Vad skulle du ge för tips och råd till mig som nu börjar tvivla på hur man ska bli framgångsrik i mitt framtida yrke? Tack på förhand!

Mitt svar är glasklart kanske har du som förhoppningsvis läser detta brev egna synpunkter ? Vi vore väldigt tacksamma om du kan förmedla detta till en kommande yrkeskår som har en stor tro på framtiden inom den bransch som är den snabbast växande i världen.

Finns det något hopp för dem ?

Läs hela inlägget »

Mat och Måltidsturism en nödvändighet framöver!

Under se senaste 20 åren har jag farit land och rike runt för att utbilda småföretagare i produktutveckling och marknadsföring. Eldrimner  i Sverige står för en eminent utbildning för den mathantverkare som vill förkovra sig. Vi har provsmakat ostar, korvar, bakebröd, kakor och olika typer av grönsaker. Samt en och annan lokaltillverkad spirituosa. Och glädjande nog är att marknaden för småskalig matframställan ständigt ökar och att fler unika produkter kommer ut på marknaden. Både sådana som går att köpa över disk eller hämta på gården Det har också öppnat vägar för bonden att få sina varor sålda inte minst genom REKO RINGAR vilket också står inte bara för mat av klass utan också en god marknadsföring av det svenska lantbruket av idag.

Det var då det .....

När jag växte upp på 50 talet hos min farmor och farfar i ett gårdskollektiv som löd under Råbäcks Egendom på Kinnekulle var det självskrivet. Farfar var kusk och från honom fick jag mitt hästintresse. Farmor jobbade i ladugården som mjölkerska och efter morgonmjölken stod dagens leverans på frukostbordet, skummad på grädde som skulle användas till middagens efterrrätt eller kärnas till smör. Den mjölk som inte kunde drickas eller förvaras blev till långfil som packades i farfars matsäck tillsammans med det hembakta brödet. Smörgåsen hade såklart lokal ost och korv från den slaktade grisen på topp, innan detta lindades i smörpapper.

Potatis visst växer de på buskar - eller ?

Vi har hört lantbrukaren av idag berätta om familjer som varit på besök i potatislandet där barnen ställer sig frågande till att man skall gräva upp potatis knölarna?  Att det finns mängder av olika sorters potatis vet inte alla heller. Lika sorgligt är det att läsa om föräldrar som idag inte vet hur flera av våra lantbruksprodukter kommer till som tex köttbiten.

Matturism inget för turisten ?

Det är slitet att säga tillbaka till vårt ursprung men jag tror och vet att det finns ett stort värde i att presentera vår svenska landsbygd på plats. Då menar jag inte de matfabriker med kossor, höns och grisar, utan en mera nära relation till de som satt värde på att spara vår hembygd och se till att den fortsätter leva.
Just nu är intresset för lokalt producerat mat stort både på restaurang och i vår matkasse och man kan via flertalet REKO ringar beställa och handla i staden. 
Men jag vill slå ett slag för att utbilda fler bönder och lokala producenter i att öppna upp såväl gård som butik till en annan form av försäljning som också kommer att gynna vår framtid.

Du vet väl att du kan få bidrag att utveckla din gårdsverksamhet när det gäller matprodukter. Vi hjälper dig gärna vidare från idé till ansökan. Eller kanske behöver din produkt bara en skjuts framåt - det gör vi med glädje.
Hör av dig till Ewa-Britt Filipsson info@landsbygdscoach.se 0704-574135

Läs hela inlägget »

Landsbygdscoach på uppdrag Timbanken i Halland - Jämtland - Härjedalen

Sedan 2014 har vi varit engagerade i Region Hallands tillväxtprojekt Timbanken och har kontrakt  tom 2020. Timbanken är ett mycket bra koncept där ett stort antal konsulter med specialkompetens upphandlats för att coacha företagare. Alla företag kan ansöka om 5 kostnadfria timmar/år och välja område och konsult för sin affärsverksamhet. Konceptet har påvisat mycket stor kundnöjdhet i de undersökningar som gjorts och i år har även Region Jämtland Härjedalen tagit beslutet att medverka i projektet. 

Certifierad marknadsföringscoach med spetskompetens turism

Under dessa snart fyra år har rullat i Hallands alla kommuner, där vi besökt ett stort antal företag inom olika branscher. Det vi fastnat mest för alla entreprenörer vi hittar i Hallands inland. Ett vackert landskap som erbjuder en mångfald av boende och aktiviteter. Men inte bara turismföretagare har engagerat oss, nej här finns det mesta från silversmeder, fiskuppfödare, biltvättar, keramiker, hästaktiviteter, sportupplevelser, bagerier, hightech företagare och inredare och många många fler.
De foton vi tagit har nu nått upp till över 400000 visningar, där säkerligen flera kunder äntligen hittat till sitt favoritställe i Halland. Glad över att kunna hjälpa till är jag !

Läs hela inlägget »

"WORD OF MOUSE"
Har man arbetat i servicebranschen och speciellt inom turismnäringen under flertalet år har man fått lära sig att en missnöjd kund kostar på flera håll. Inte bara förlust av nya kunder, det naggar också företagets good will i kanten.

Vi har i vårt företag jobbat för högtryck hela sommaren och bestämde att försöka trycka in några dagars ledighet. På önskelistan Italien. Letade lite på nätet, föll för TV reklamen Trivago.se. Där hittades en resa till Sardinien.  Fem dagar och reguljärflyg det lät fint, billigt och bokningsvärt och tryckte på knappen.

Slussades vidare till Sembo,  slutförde min bokning med avresa den 15 och hemresa den 20 augusti. Bokningsdag 5 augusti. Kanske var det något överilat då vi framöver står inför en stor förändring i livet. Det var helgdag och via hemsidans information fick jag upplysningen -  Avbokning av resa måste göras per telefon på kontorstid. Använd formuläret om du vill avboka utanför kontorstid ? Jag sände iväg formuläret med en önskan om att bli kontaktad måndag morgon. 
Måndag  kl 09.00 inger jag till Resebyrån men kommer inte fram. Det dröjer ca 2 timmar innan jag äntligen får en svarston. Berättar mitt ärende och i samråd beslutar vi att låta bokningen stå kvar men flytta datum på resan. Detta kan inte kundservice hjälpa mig med, utan jag måste ta kontakt med flygavdelningen, säger en något irriterad reseförmedlare. Vilken flygavdelning frågar jag Air Berlin - eller ? Nej vår avdeling för flyg säger kundservice. Till denna finns ingen telefon utan jag måste mejla dem säger hon. Sagt och gjort jag mejlar och sen händer det här. 

7 augusti måndag

  • mejlar och får svar att de svarar inom 48 timmar
  • mejlar igen via formulär på hemsidan där vi beslutat behålla resdatum
  • får en resebekräftelse på bokningen samma dag den 7 aug
  • Vi bestämmer oss för att ändå resa och betalar vår bokning via Klarna
8 augusti tisdag
  • Resan betald enligt besked från Klarna
  • Får en ny bekräftelse från Sembo med text Resan betald
  • Erhåller flygbiljetter från Sembo bokning flygbiljetter Air Berlin
  • Bokar boende via Booking.com - härligt nu ser vi fram emot semester
9 augusti onsdag
  • Får ett mejl från Sembo - vi har låtit kundservice avboka er resa !
  • Försöker få kontakt med kundservice sitter i kö, letar upp fler telefonnummer och kommer till slut innan stängningsdax fram och tar återigen ett samtal (denna gång är jag allvarligt upprörd) Tyvärr du har bokat av för 3 dagar sedan och bokningen går inte att aktivera igen!
    När jag då förklarar att jag i samråd med damens kollega gjort valet att behålla resan säger hon att det vet vi inget om. Förmodligen har det blivit missat - kanske ! Hon åberopar ånyo att mitt ärende är en avbokning och klagomål på detta tar 4-6 veckor att få svar på. 
    Med fråga om hur de arbetar med intern kommunikation blir jag något ytterligare irriterad och begär att få prata med huvudkontoret ! Huvudkontoret har inte heller de  någon telefon eller går att nå med mejl. Jag meddelar att om jag inte blir uppringd inom en kvart, kommer jag gå vidare med detta omgående. Troligtvis skall de höra av sig per telefon eller kanske inte det beror på - säger hon. Min fråga är då Helt seriöst?
  • Det kommer då ett mejl att tyvärr - Du har gjort en avbokning den 5 augusti
  • Det kommer sedan en ny resebekräftelse DIN RESA ÄR BETALD. Vi kan tyvärr inte aktivera en bokningen som är avbokat utan ni kan köpa nya biljetter. Med vänliga hälsningar, Sembo Kundtjänst 
    "För ny bokning gå till din Din bokningssida - På din bokningssida kan du se information om bokningen och även betala resan. Klicka på länken nedan för att komma till din bokningssida. På din bokningssida kan du se information om bokningen och även betala resan. Klicka på länken nedan för att komma till din bokningssida"  Flygbiljetterna kostar 5.270 kr
  • Lägger ut en blänkare på Facebook och får en kontakt med resekollega - kolla passagerarlistan på Air Berlin - vid det här laget är jag ganska uppretad.
  • Kontaktar också Klarna
10 augusti torsdag
  • Startar dagen med att söka upp Air Berlin och flightlista för vår bokning. Jajjamän där finns vi med. Alltså är resan inte avbokad som kundservice förmätet meddelade oss. 
  • Klarna hör av sig och erbjuder sig hjälpa till
  • Samtal inkommer från Sembo och klagomålsansvarig som undrar vad hon kan stå till tjänst med. Förklarar mitt ärende och försöker förhålla mig lugn.
    Hon säger också att är den avbokad så är den, det är bara att betala och boka en ny resa. När jag förklarar att resedokument, biljett samt flightlistan är korrekta svarar hon upp med.
    Ja det är lustigt - av en händelse fick jag se att er bokning på flyget står kvar och det är ju helt fel...... Men vill ni resa detta datum så hjälper vi er gärna. 
    Tack sa jag det är ju jättesnällt av er vi har en resa och vi har inget boende eftersom det är avbokat för att slippa mer kostnader då vi fick mejlet från er. Men ni har ju tur att bokningen är kvar säger hon glatt - ja det är tur säger jag men otur att vi bokade hos er. 
  • Sätter mig och letar nytt boende - som blev 3 gånger så dyrt som det vi bokat
11 augusti
  • Kommer det ett mejl som bekräftar att vår bokning ligger kvar
  • Får ett svar via sociala medier 
    - Hej EwaBritt, vi ser att vi pratat med dig den 9/8 och vi tackar för ett trevligt samtal. Vi är glada att det löste sig med din bokning, ha en fin dag. mvh Malin / Sembo
Jag går in och lägger en värdering på Trust Pilot. Känns kymigt men man vill ju inte att andra skall råka lika illa ut. Såg där att  jag inte ensam om att ha hamnat i samma knipa. 

Visst det kan gå snett alla kan göra ett misstag, men misstag är till för att lösas. En kompensation behöver inte alltid kosta skjortan men kan vända en negativ upplevelse till något riktigt bra. Det enda som hade behövts från kundservice dag 2 var att säga - visst vi löser detta omgående. Istället för ett 20 tal mejl som drattat in efter svar - vi svarar inom 48 timmar. Utan åtgärd! Och en person som därefter kontaktar mig och försöker förklara hur resebranschen fungerar. Börja på hemmaplan!
Läs också http://www.nextconsulting.se/blogg/en-missnojd-kund-berattar-for-90000-personer-word-of-mouse/

En nöjd kund är en bra kund
Ewa-Britt Filipsson
Affärscoach Besöksnäring & Turism
Läs hela inlägget »

Barnbarnet har ridit sedan tre års ålder har 12 års erfarenhet av ridskola, egna hästar som tävlas, hon har haft småjobb där hon ridit in såväl ponnyer som hästar åt andra. I sommar är hon 15 år. Självklart ville hon pröva vingarna och få ett sommarjobb med häst, för att dryga ut tävlingskassan. Hon kontaktade flera av de uppfödare och tävlingsstall hon känner i närområdet, annonserade via sociala medier och pratade med kompisar. Det verkade närmast hopplöst, men så kom det ett svar på messenger.  - Jag träffar dig gärna så kan vi prata lite vidare kring ditt önskemål. Det var ett svar från ett inackorderingsstall som också bedriver en viss kursverksamhet inte långt från där vi bor. Men tillräckligt långt för en tonåring utan moped och körkort.

Så fick jag frågan om att följa med på mötet tidigt i våras och det blåste kylslaget och vi blev hänvisade till ridhuset. Det som skulle bli vad vi trodde någon form av anställningsintervju tog en konstig vändning. Ägarinnan sa till barnbarnet 
-Jag uppskattar verkligen din företagsamhet och jag tänkte vi kunde träffas för att se var detta leder. Då kände jag att det här verkar inte helt OK. När hon också förklarar att anställa dig kan jag inte, jag har ingen F-skatt sedel. Dessutom stänger jag verksamheten sommartid så här finns inget för dig att göra.

Jag kände mig manad att gripa in och förklarade för damen ifråga att jag vanligtvis arbetar med affärsutveckling för småskaligt företagande och undrade hur hon hade tänkt och vad det var för verksamhet hon bedrev. Stämma möte med en flicka på 15 som måste ta buss eller ordna skjuts för ett möte och därefter förklara att hon inte har något att erbjuda. Jag fick till svar att hon hade tänkt att hon kanske kunde ordna så flickan fick praktisera och lära sig mer under sommarlovet. Nu var det inte praktik hon behövde utan ett sommarjobb - svarade jag lite ilsket. Praktik har hon fått både i ridskola och med egna hästar sedan tre års ålder. Hon har ridit in flertalet hästar och kan hålla lektioner. Det hon behöver är en lön inte att bli utnyttjad till sysslor ingen annan vill göra.

Nu är snart sommarlovet över och visst hon fick några uppdrag till. Ett redan första sommarlovsveckan och ett i avslutet av lovet - båda två handlar om häst. Men de mesta pengarna har hon tjänat in genom en timanställning på Seniorbolaget, där har hon fått klippa häckar, skura lägenheter, klippa gräs och måla staket. I veckan kom den första riktiga lönen in på kontot. Och på det personliga kontot många erfarenheter men framförallt så mycket beröm hon fått från alla kunder hon träffat. 

Summeringen av det här är väl för egen del att det är inte så konstigt att hästföretagande inte anses så trovärdigt, inte undra på......
Ewa-Britt Filipsson
Regional affärscoach och Ponnyfarmor

.

Läs hela inlägget »

Jag möter fler och fler landsbygdsaktörer som driver mat eller kaféverksamhet på landet och har problem med att hitta eller få råvaror till sin verksamhet. 
Distribution av produkter har alltid var ett hett ämne men ofta svårlöst.

I år har fenomenet REKO RING växt sig allt större i de sociala medierna. Det är ett forum där lokala producenter direkt annonserar sitt utbud och kunden kan köpa och båda bestämmer mötesplats. Det är också ett forum där producenter kan koppla sig samman och tex anordna publika mötesplatser.
REKO RING ser jag som ett utmärkt lösning som skapar möjligheter för såväl konsument som återförsäljare. 

Är du aktör på landsbygden och känner dig manad att starta upp så finns det information här www.odlaminmat.se/2017/02/lokal-mat/

Ewa-Britt Filipsson
Info@landsbygdscoach.se

Läs hela inlägget »

Under våren och en bra bit in på sommaren har vi hjälpt flertalet kunder inom Timbanken att hitta till nya kunder, nya marknader och lägga grunden för ett kommande utvecklingsarbete i sitt företag. Det är så roligt när vi kan se att våra samtalsstunder och coaching inom den digitala världen lönar sig. 

Vi ser upptaderingar på sociala medier med fina bilder på trädgårdskaféer runt om i de Halländska landskapen. Glada badgäster, mysiga hotellfrukostar, Nya maträtter och gäster som skall cykla vägen upp till Nordkap och har hittat just till den lilla campingpärlan vi hjälpt en bit framåt på vägen. 

Själva har vi hunnit ta en kortsemester i det Halländska inlandet, tillsammas med vänner och häst alldeles nära Ullared där vi övernattade med Bed and Box. Resten kan ni säkert lura ut eftersom det finns ett närliggande större varuhus inom rimligt avstånd. Det var egentligen arbetet under tidig vår med nätverket Små B&B nära Ullared som var initiativet till detta mycket trevliga sätt att semestra på. 

Vår kund i de småländska skogarna Erikshester Gård, rapporterar in All time high på besökssiffrorna och har också blivit prisade som bästa lamm leverantör. På kusthotellet Nösund Havshotell avlöser artister varandra och aldrig någonsin har gästrecensionerna varit så många och så höga. En nöjd gäst är bästa marknadsföraren och det är så roligt att få skicka upp alla fina bilder gästerna presenterar från sina besök på hotell och B&B runt om i Sverige. Även hos våra eventföretagare rapporteras det fler exponeringar och bokade ridläger än tidigare och vi väntar med spänning på avslut för Tjolöholm Swimrun. 

Nu väntar flera Halländska Timbanken kunder på besök. Vi skall bara hämta andan några veckor så är vi på banan igen för att coacha fler småföretagare. 

Behöver du hjälp i ditt företag med tips och idéer för produktutveckling och hur du kan finansiera detta med offentliga medel står vi gärna till tjänst. Vi har ett stort nätverk av kunder över hela Sverige som gärna delar med sig. Känner du att du skulle behöva synas mer men inte riktigt vet hur - då hör du av dig till oss. 

När du bokat din tid genomför vi en webbanalys på ditt företag över nätet och lägger upp en plan för hur vi skall göra för att öka ditt kundflöde. 

Vårt arbete din framgång!

Välkommen höra av dig på 0704-574135 eller mejl info@landsbygdscoach.se då jag har telefonsvar på fram till 14 augusti.

Med sommarvarma hälsningar
Ewa-Britt & BengtGöran Filipsson
 

Läs hela inlägget »


"Hej Ewa-Britt,Du är helt fantastisk, vet du det? Åh, jag tycker du är så grym! Och så inspirerande! Jag använder alla timmar jag (5) hos dig"

Hela våren har vi åkt på uppdrag Timbanken Halland. Och visst blir man glad när det kommer ett mejl från tidigare kund.

Alla mina kunder är unika och kommer med så bra inspel. Vi arbetar med i huvudsak med koncept och affärsutveckling för småskaliga verksamheteri första hand på landsbygden. Under våren har vi coachat flertalet företagare inom "Mathalland" vilket är väldigt inspirerande. Det känns som vi blåser liv i mycket av det som den enskilde företagaren inte hinner ta tag i. Med litet bollande över en kopp kaffé kan de där tankarna helt plötsligt bli till nya tag. 

Det är så oerhört tacksamt när tidigare kunder som ovan hör av sig igen och vill träffas på nytt. Det är inte kunder vi jobbar med det känns som vi får vänner för livet.
 

Läs hela inlägget »

Nu är vi igång igen med coachning för företagare vilka ansökt om kostnadsfri rådgivning i Timbanken Region Halland, Jämtland och Härjedalen. 
Vi har hunnit med några resor ner till Halland och det har varit företagare i främsta hand i Kungsbacka som fått vår hjälp. Under de kommande veckorna besöker vi Halmstad.
För företagare som befinner sig långt upp i norr så är mötesplatsen datoruppkopplad och funkar bra via Skype eller Messenger. Vi coachar i första hand när det gäller marknadsföring, men har även i år startat upp med att hjälpa nystartare med marknadsplanering och projektmedelansökningar.

Nyföretagarhjälp har ökat
En av de första nyföretagare i Halland vi hjälpte upp på banan är Linda Pilcher grundare av Hagarnas Mejeri. Så roligt att följa arbetet och inte minst med senaste uppdateringen - en bronsplats för sina fina ostar. Hösten avslutades med två nystartare och har i februari också startat upp med två nya i Härjedalen. Utöver det så har vi varit behjälpliga i en större ansökan för investeringshjälp med offentliga medel till produktionslokal inom mat och besöksnäring Halland.

Inspirerande och utvecklande är det att få träffa alla dessa entreprenörer i alla branscher. En erfarenhet att dela med sig till flera framgent.
Ewa-Britt Filipsson
Affärscoach
Landsbygdscoach Turism & Affärsutveckling
 

Läs hela inlägget »

 Meet the locals - hur du kan dra nytta av husbilsturism i ditt företag

The road makes the difference
The road makes the difference

Är du intresserad av husbilsturism ?
Tillsammans med vår samarbetspartner Daylight Husbilcenter i Husqvarna som driver nätverket Gonaturetrip ställs nu frågan till företagare på den svenska landsbygden – vill ni vara med ?
 
Historik
Gonaturetrip startade för 7 år sedan av Eva Oscarsson delägare i Daylight Husbil med säte i Husqvarna, i syfte att uppmärksamma turer i den Småländska landsbygden. Vi hjälpte nätverket igång och medverkade till att skapa pitchen ”The road makes the difference”. Detta i syfte att  visa mångfald i svensk landsbygd och att erbjuda rastplats/ställplats , där man kanske normalt inte kommer åt eller hittar. På så sätt har företag inom olika branscher kunnat medverka. Företagen finns spridda inom Sverige.
 
Affärsidén
Daylight Husbil köper in husbilar i Sverige under vårsäsong, rustar upp dem och marknadsför i första hand till kunder utomlands. De flesta kunder flyger in eller tar sig med bil till Göteborg. Där hämtas de upp och får sin bokade husbil.  I bilen ligger också de reseförslag med hänvisning till deltagande företag i den region som de väljer att resa till. Under dessa år har kunderna mer och mer övergått till Pluskunder dvs de som reser med god ekonomi och har en egen sida med förslag på premiumupplevelser - Meet the locals där besökaren möter lokalbor och kan dela en dagsupplevelse  i gårdssysslor eller bara vanlig gemenskap eller kanske en aktivitet som fiske och ridning mm.  Uthyrningssiffrorna på husbillar som rullar genom Sverige är goda och ökar stadigt varje år.  Företaget ser det som ett mervärde att kunna erbjuda riktigt bra upplevelser inom det område kunderna besöker.
 
Win  Win för nätverksarbete
Vi följer och stötar nätverket som leds av Eva, hon har sina rötter i Laholmstrakten Knäred och är den som ser till att införliva projektmedel för att skapa utbildningsmöjligheter och marknadsföring för deltagande företag till en väldigt lite deltagarkostnad. Fler och fler företagare har anslutit sig och är nu spridda över Sverige.  En helt ny hemsida skapades och släpptes i våras. I arbetet med marknadsföringen jobbar professionella översättare och högskolestudenter inom media. Marknadsföringen sker i Norden, Tyskland och Spanien.
 
Hemsidan med reseförslag heter www.gonaturetrip.com
Hemsidan med Premiumupplevelse heter  www.premiumgonaturetrip.se -
 
Är du intresserad av att medverka och marknadsföra ditt företag på en växande marknad, så tänker vi oss att i starten av nästa år hålla ett eller flera informations/nätverksmöte på en eller flera platser i vår
 
Anmäl ditt intresse till mig på info@landsbygdscoach.se märk ditt mejl "Husbil" och skriv vilken kommun/ort du finns på.
 
Bästa hälsningar
Ewa-Britt Filipsson
0704-574135
 
 

Läs hela inlägget »

Öppet brev från affärsutvecklingsstudent med hopp om framtiden

Bild från Turistrådet Västsverige kampanj #vårbästatidärnu för konferenshotell i Västsverige

Jag är mentor åt en student som läser samma utbildning som är min yrkeskunskap idag och det tagit mig ungefär halva mitt yrkesliv alltså ca 20 år att inhämta kunskap i nämligen Affärsutvecklare i besöksnäring.

Jovisst det är sant - man blir aldrig fullärd brukar de visa säga. Men besöksnäringen är komplex mycket beroende på den struktur den är uppbyggd av.
- Varför är det så säger studenten. Delar med mig av hens brev här

Hej igen! 
 
En fråga som jag tänker mycket på är att jag kan se behovet av de utbildning som jag läser och att många företag inom besöksnäring är 1-2 person företag där man utvecklat sitt intresse och dröm till ett företag för att kunna jobba med det på heltid. Man lever sin dröm lite… 
 
Men det finns många delar av företagande och marknadsföring som de inte är intresserade av eller har kunskap om. Om de skulle lägga lite fokus, bestämma riktning och bli effektivare i de delarna så är jag säker på att fler skulle utvecklas positivt. Men när jag träffar dessa företagare så håller de med om problematiken och att de fastnar i sin egen vardag men är inte beredda att lägga pengar på att få hjälp med problemet.
 
Vad jag ser utifrån ditt Instagram- flöde så har du lyckats med detta, du jobbar med mindre företag som har en fot i vardagen och en i vägen till framtiden.
Vad skulle du ge för tips och råd till mig som nu börjar tvivla på hur man ska bli framgångsrik i mitt framtida yrke? Tack på förhand!

Mitt svar är glasklart kanske har du som förhoppningsvis läser detta brev egna synpunkter ? Vi vore väldigt tacksamma om du kan förmedla detta till en kommande yrkeskår som har en stor tro på framtiden inom den bransch som är den snabbast växande i världen.

Finns det något hopp för dem ?

Läs hela inlägget »

Mat och Måltidsturism en nödvändighet framöver!

Under se senaste 20 åren har jag farit land och rike runt för att utbilda småföretagare i produktutveckling och marknadsföring. Eldrimner  i Sverige står för en eminent utbildning för den mathantverkare som vill förkovra sig. Vi har provsmakat ostar, korvar, bakebröd, kakor och olika typer av grönsaker. Samt en och annan lokaltillverkad spirituosa. Och glädjande nog är att marknaden för småskalig matframställan ständigt ökar och att fler unika produkter kommer ut på marknaden. Både sådana som går att köpa över disk eller hämta på gården Det har också öppnat vägar för bonden att få sina varor sålda inte minst genom REKO RINGAR vilket också står inte bara för mat av klass utan också en god marknadsföring av det svenska lantbruket av idag.

Det var då det .....

När jag växte upp på 50 talet hos min farmor och farfar i ett gårdskollektiv som löd under Råbäcks Egendom på Kinnekulle var det självskrivet. Farfar var kusk och från honom fick jag mitt hästintresse. Farmor jobbade i ladugården som mjölkerska och efter morgonmjölken stod dagens leverans på frukostbordet, skummad på grädde som skulle användas till middagens efterrrätt eller kärnas till smör. Den mjölk som inte kunde drickas eller förvaras blev till långfil som packades i farfars matsäck tillsammans med det hembakta brödet. Smörgåsen hade såklart lokal ost och korv från den slaktade grisen på topp, innan detta lindades i smörpapper.

Potatis visst växer de på buskar - eller ?

Vi har hört lantbrukaren av idag berätta om familjer som varit på besök i potatislandet där barnen ställer sig frågande till att man skall gräva upp potatis knölarna?  Att det finns mängder av olika sorters potatis vet inte alla heller. Lika sorgligt är det att läsa om föräldrar som idag inte vet hur flera av våra lantbruksprodukter kommer till som tex köttbiten.

Matturism inget för turisten ?

Det är slitet att säga tillbaka till vårt ursprung men jag tror och vet att det finns ett stort värde i att presentera vår svenska landsbygd på plats. Då menar jag inte de matfabriker med kossor, höns och grisar, utan en mera nära relation till de som satt värde på att spara vår hembygd och se till att den fortsätter leva.
Just nu är intresset för lokalt producerat mat stort både på restaurang och i vår matkasse och man kan via flertalet REKO ringar beställa och handla i staden. 
Men jag vill slå ett slag för att utbilda fler bönder och lokala producenter i att öppna upp såväl gård som butik till en annan form av försäljning som också kommer att gynna vår framtid.

Du vet väl att du kan få bidrag att utveckla din gårdsverksamhet när det gäller matprodukter. Vi hjälper dig gärna vidare från idé till ansökan. Eller kanske behöver din produkt bara en skjuts framåt - det gör vi med glädje.
Hör av dig till Ewa-Britt Filipsson info@landsbygdscoach.se 0704-574135

Läs hela inlägget »

Landsbygdscoach på uppdrag Timbanken i Halland - Jämtland - Härjedalen

Sedan 2014 har vi varit engagerade i Region Hallands tillväxtprojekt Timbanken och har kontrakt  tom 2020. Timbanken är ett mycket bra koncept där ett stort antal konsulter med specialkompetens upphandlats för att coacha företagare. Alla företag kan ansöka om 5 kostnadfria timmar/år och välja område och konsult för sin affärsverksamhet. Konceptet har påvisat mycket stor kundnöjdhet i de undersökningar som gjorts och i år har även Region Jämtland Härjedalen tagit beslutet att medverka i projektet. 

Certifierad marknadsföringscoach med spetskompetens turism

Under dessa snart fyra år har rullat i Hallands alla kommuner, där vi besökt ett stort antal företag inom olika branscher. Det vi fastnat mest för alla entreprenörer vi hittar i Hallands inland. Ett vackert landskap som erbjuder en mångfald av boende och aktiviteter. Men inte bara turismföretagare har engagerat oss, nej här finns det mesta från silversmeder, fiskuppfödare, biltvättar, keramiker, hästaktiviteter, sportupplevelser, bagerier, hightech företagare och inredare och många många fler.
De foton vi tagit har nu nått upp till över 400000 visningar, där säkerligen flera kunder äntligen hittat till sitt favoritställe i Halland. Glad över att kunna hjälpa till är jag !

Läs hela inlägget »

"WORD OF MOUSE"
Har man arbetat i servicebranschen och speciellt inom turismnäringen under flertalet år har man fått lära sig att en missnöjd kund kostar på flera håll. Inte bara förlust av nya kunder, det naggar också företagets good will i kanten.

Vi har i vårt företag jobbat för högtryck hela sommaren och bestämde att försöka trycka in några dagars ledighet. På önskelistan Italien. Letade lite på nätet, föll för TV reklamen Trivago.se. Där hittades en resa till Sardinien.  Fem dagar och reguljärflyg det lät fint, billigt och bokningsvärt och tryckte på knappen.

Slussades vidare till Sembo,  slutförde min bokning med avresa den 15 och hemresa den 20 augusti. Bokningsdag 5 augusti. Kanske var det något överilat då vi framöver står inför en stor förändring i livet. Det var helgdag och via hemsidans information fick jag upplysningen -  Avbokning av resa måste göras per telefon på kontorstid. Använd formuläret om du vill avboka utanför kontorstid ? Jag sände iväg formuläret med en önskan om att bli kontaktad måndag morgon. 
Måndag  kl 09.00 inger jag till Resebyrån men kommer inte fram. Det dröjer ca 2 timmar innan jag äntligen får en svarston. Berättar mitt ärende och i samråd beslutar vi att låta bokningen stå kvar men flytta datum på resan. Detta kan inte kundservice hjälpa mig med, utan jag måste ta kontakt med flygavdelningen, säger en något irriterad reseförmedlare. Vilken flygavdelning frågar jag Air Berlin - eller ? Nej vår avdeling för flyg säger kundservice. Till denna finns ingen telefon utan jag måste mejla dem säger hon. Sagt och gjort jag mejlar och sen händer det här. 

7 augusti måndag

  • mejlar och får svar att de svarar inom 48 timmar
  • mejlar igen via formulär på hemsidan där vi beslutat behålla resdatum
  • får en resebekräftelse på bokningen samma dag den 7 aug
  • Vi bestämmer oss för att ändå resa och betalar vår bokning via Klarna
8 augusti tisdag
  • Resan betald enligt besked från Klarna
  • Får en ny bekräftelse från Sembo med text Resan betald
  • Erhåller flygbiljetter från Sembo bokning flygbiljetter Air Berlin
  • Bokar boende via Booking.com - härligt nu ser vi fram emot semester
9 augusti onsdag
  • Får ett mejl från Sembo - vi har låtit kundservice avboka er resa !
  • Försöker få kontakt med kundservice sitter i kö, letar upp fler telefonnummer och kommer till slut innan stängningsdax fram och tar återigen ett samtal (denna gång är jag allvarligt upprörd) Tyvärr du har bokat av för 3 dagar sedan och bokningen går inte att aktivera igen!
    När jag då förklarar att jag i samråd med damens kollega gjort valet att behålla resan säger hon att det vet vi inget om. Förmodligen har det blivit missat - kanske ! Hon åberopar ånyo att mitt ärende är en avbokning och klagomål på detta tar 4-6 veckor att få svar på. 
    Med fråga om hur de arbetar med intern kommunikation blir jag något ytterligare irriterad och begär att få prata med huvudkontoret ! Huvudkontoret har inte heller de  någon telefon eller går att nå med mejl. Jag meddelar att om jag inte blir uppringd inom en kvart, kommer jag gå vidare med detta omgående. Troligtvis skall de höra av sig per telefon eller kanske inte det beror på - säger hon. Min fråga är då Helt seriöst?
  • Det kommer då ett mejl att tyvärr - Du har gjort en avbokning den 5 augusti
  • Det kommer sedan en ny resebekräftelse DIN RESA ÄR BETALD. Vi kan tyvärr inte aktivera en bokningen som är avbokat utan ni kan köpa nya biljetter. Med vänliga hälsningar, Sembo Kundtjänst 
    "För ny bokning gå till din Din bokningssida - På din bokningssida kan du se information om bokningen och även betala resan. Klicka på länken nedan för att komma till din bokningssida. På din bokningssida kan du se information om bokningen och även betala resan. Klicka på länken nedan för att komma till din bokningssida"  Flygbiljetterna kostar 5.270 kr
  • Lägger ut en blänkare på Facebook och får en kontakt med resekollega - kolla passagerarlistan på Air Berlin - vid det här laget är jag ganska uppretad.
  • Kontaktar också Klarna
10 augusti torsdag
  • Startar dagen med att söka upp Air Berlin och flightlista för vår bokning. Jajjamän där finns vi med. Alltså är resan inte avbokad som kundservice förmätet meddelade oss. 
  • Klarna hör av sig och erbjuder sig hjälpa till
  • Samtal inkommer från Sembo och klagomålsansvarig som undrar vad hon kan stå till tjänst med. Förklarar mitt ärende och försöker förhålla mig lugn.
    Hon säger också att är den avbokad så är den, det är bara att betala och boka en ny resa. När jag förklarar att resedokument, biljett samt flightlistan är korrekta svarar hon upp med.
    Ja det är lustigt - av en händelse fick jag se att er bokning på flyget står kvar och det är ju helt fel...... Men vill ni resa detta datum så hjälper vi er gärna. 
    Tack sa jag det är ju jättesnällt av er vi har en resa och vi har inget boende eftersom det är avbokat för att slippa mer kostnader då vi fick mejlet från er. Men ni har ju tur att bokningen är kvar säger hon glatt - ja det är tur säger jag men otur att vi bokade hos er. 
  • Sätter mig och letar nytt boende - som blev 3 gånger så dyrt som det vi bokat
11 augusti
  • Kommer det ett mejl som bekräftar att vår bokning ligger kvar
  • Får ett svar via sociala medier 
    - Hej EwaBritt, vi ser att vi pratat med dig den 9/8 och vi tackar för ett trevligt samtal. Vi är glada att det löste sig med din bokning, ha en fin dag. mvh Malin / Sembo
Jag går in och lägger en värdering på Trust Pilot. Känns kymigt men man vill ju inte att andra skall råka lika illa ut. Såg där att  jag inte ensam om att ha hamnat i samma knipa. 

Visst det kan gå snett alla kan göra ett misstag, men misstag är till för att lösas. En kompensation behöver inte alltid kosta skjortan men kan vända en negativ upplevelse till något riktigt bra. Det enda som hade behövts från kundservice dag 2 var att säga - visst vi löser detta omgående. Istället för ett 20 tal mejl som drattat in efter svar - vi svarar inom 48 timmar. Utan åtgärd! Och en person som därefter kontaktar mig och försöker förklara hur resebranschen fungerar. Börja på hemmaplan!
Läs också http://www.nextconsulting.se/blogg/en-missnojd-kund-berattar-for-90000-personer-word-of-mouse/

En nöjd kund är en bra kund
Ewa-Britt Filipsson
Affärscoach Besöksnäring & Turism
Läs hela inlägget »

Barnbarnet har ridit sedan tre års ålder har 12 års erfarenhet av ridskola, egna hästar som tävlas, hon har haft småjobb där hon ridit in såväl ponnyer som hästar åt andra. I sommar är hon 15 år. Självklart ville hon pröva vingarna och få ett sommarjobb med häst, för att dryga ut tävlingskassan. Hon kontaktade flera av de uppfödare och tävlingsstall hon känner i närområdet, annonserade via sociala medier och pratade med kompisar. Det verkade närmast hopplöst, men så kom det ett svar på messenger.  - Jag träffar dig gärna så kan vi prata lite vidare kring ditt önskemål. Det var ett svar från ett inackorderingsstall som också bedriver en viss kursverksamhet inte långt från där vi bor. Men tillräckligt långt för en tonåring utan moped och körkort.

Så fick jag frågan om att följa med på mötet tidigt i våras och det blåste kylslaget och vi blev hänvisade till ridhuset. Det som skulle bli vad vi trodde någon form av anställningsintervju tog en konstig vändning. Ägarinnan sa till barnbarnet 
-Jag uppskattar verkligen din företagsamhet och jag tänkte vi kunde träffas för att se var detta leder. Då kände jag att det här verkar inte helt OK. När hon också förklarar att anställa dig kan jag inte, jag har ingen F-skatt sedel. Dessutom stänger jag verksamheten sommartid så här finns inget för dig att göra.

Jag kände mig manad att gripa in och förklarade för damen ifråga att jag vanligtvis arbetar med affärsutveckling för småskaligt företagande och undrade hur hon hade tänkt och vad det var för verksamhet hon bedrev. Stämma möte med en flicka på 15 som måste ta buss eller ordna skjuts för ett möte och därefter förklara att hon inte har något att erbjuda. Jag fick till svar att hon hade tänkt att hon kanske kunde ordna så flickan fick praktisera och lära sig mer under sommarlovet. Nu var det inte praktik hon behövde utan ett sommarjobb - svarade jag lite ilsket. Praktik har hon fått både i ridskola och med egna hästar sedan tre års ålder. Hon har ridit in flertalet hästar och kan hålla lektioner. Det hon behöver är en lön inte att bli utnyttjad till sysslor ingen annan vill göra.

Nu är snart sommarlovet över och visst hon fick några uppdrag till. Ett redan första sommarlovsveckan och ett i avslutet av lovet - båda två handlar om häst. Men de mesta pengarna har hon tjänat in genom en timanställning på Seniorbolaget, där har hon fått klippa häckar, skura lägenheter, klippa gräs och måla staket. I veckan kom den första riktiga lönen in på kontot. Och på det personliga kontot många erfarenheter men framförallt så mycket beröm hon fått från alla kunder hon träffat. 

Summeringen av det här är väl för egen del att det är inte så konstigt att hästföretagande inte anses så trovärdigt, inte undra på......
Ewa-Britt Filipsson
Regional affärscoach och Ponnyfarmor

.

Läs hela inlägget »

Jag möter fler och fler landsbygdsaktörer som driver mat eller kaféverksamhet på landet och har problem med att hitta eller få råvaror till sin verksamhet. 
Distribution av produkter har alltid var ett hett ämne men ofta svårlöst.

I år har fenomenet REKO RING växt sig allt större i de sociala medierna. Det är ett forum där lokala producenter direkt annonserar sitt utbud och kunden kan köpa och båda bestämmer mötesplats. Det är också ett forum där producenter kan koppla sig samman och tex anordna publika mötesplatser.
REKO RING ser jag som ett utmärkt lösning som skapar möjligheter för såväl konsument som återförsäljare. 

Är du aktör på landsbygden och känner dig manad att starta upp så finns det information här www.odlaminmat.se/2017/02/lokal-mat/

Ewa-Britt Filipsson
Info@landsbygdscoach.se

Läs hela inlägget »

Under våren och en bra bit in på sommaren har vi hjälpt flertalet kunder inom Timbanken att hitta till nya kunder, nya marknader och lägga grunden för ett kommande utvecklingsarbete i sitt företag. Det är så roligt när vi kan se att våra samtalsstunder och coaching inom den digitala världen lönar sig. 

Vi ser upptaderingar på sociala medier med fina bilder på trädgårdskaféer runt om i de Halländska landskapen. Glada badgäster, mysiga hotellfrukostar, Nya maträtter och gäster som skall cykla vägen upp till Nordkap och har hittat just till den lilla campingpärlan vi hjälpt en bit framåt på vägen. 

Själva har vi hunnit ta en kortsemester i det Halländska inlandet, tillsammas med vänner och häst alldeles nära Ullared där vi övernattade med Bed and Box. Resten kan ni säkert lura ut eftersom det finns ett närliggande större varuhus inom rimligt avstånd. Det var egentligen arbetet under tidig vår med nätverket Små B&B nära Ullared som var initiativet till detta mycket trevliga sätt att semestra på. 

Vår kund i de småländska skogarna Erikshester Gård, rapporterar in All time high på besökssiffrorna och har också blivit prisade som bästa lamm leverantör. På kusthotellet Nösund Havshotell avlöser artister varandra och aldrig någonsin har gästrecensionerna varit så många och så höga. En nöjd gäst är bästa marknadsföraren och det är så roligt att få skicka upp alla fina bilder gästerna presenterar från sina besök på hotell och B&B runt om i Sverige. Även hos våra eventföretagare rapporteras det fler exponeringar och bokade ridläger än tidigare och vi väntar med spänning på avslut för Tjolöholm Swimrun. 

Nu väntar flera Halländska Timbanken kunder på besök. Vi skall bara hämta andan några veckor så är vi på banan igen för att coacha fler småföretagare. 

Behöver du hjälp i ditt företag med tips och idéer för produktutveckling och hur du kan finansiera detta med offentliga medel står vi gärna till tjänst. Vi har ett stort nätverk av kunder över hela Sverige som gärna delar med sig. Känner du att du skulle behöva synas mer men inte riktigt vet hur - då hör du av dig till oss. 

När du bokat din tid genomför vi en webbanalys på ditt företag över nätet och lägger upp en plan för hur vi skall göra för att öka ditt kundflöde. 

Vårt arbete din framgång!

Välkommen höra av dig på 0704-574135 eller mejl info@landsbygdscoach.se då jag har telefonsvar på fram till 14 augusti.

Med sommarvarma hälsningar
Ewa-Britt & BengtGöran Filipsson
 

Läs hela inlägget »

Senaste kommentarer

En liten rubrik.

-

Arkiv

Länkar

Etiketter