Senaste inläggen

Landsbygdsnews  Turism * Marknadsföring * Sälj

Prenumerera på våra nyheter här.

"WORD OF MOUSE"
Har man arbetat i servicebranschen och speciellt inom turismnäringen under flertalet år har man fått lära sig att en missnöjd kund kostar på flera håll. Inte bara förlust av nya kunder, det naggar också företagets good will i kanten.

Vi har i vårt företag jobbat för högtryck hela sommaren och bestämde att försöka trycka in några dagars ledighet. På önskelistan Italien. Letade lite på nätet, föll för TV reklamen Trivago.se. Där hittades en resa till Sardinien.  Fem dagar och reguljärflyg det lät fint, billigt och bokningsvärt och tryckte på knappen.

Slussades vidare till Sembo,  slutförde min bokning med avresa den 15 och hemresa den 20 augusti. Bokningsdag 5 augusti. Kanske var det något överilat då vi framöver står inför en stor förändring i livet. Det var helgdag och via hemsidans information fick jag upplysningen -  Avbokning av resa måste göras per telefon på kontorstid. Använd formuläret om du vill avboka utanför kontorstid ? Jag sände iväg formuläret med en önskan om att bli kontaktad måndag morgon. 
Måndag  kl 09.00 inger jag till Resebyrån men kommer inte fram. Det dröjer ca 2 timmar innan jag äntligen får en svarston. Berättar mitt ärende och i samråd beslutar vi att låta bokningen stå kvar men flytta datum på resan. Detta kan inte kundservice hjälpa mig med, utan jag måste ta kontakt med flygavdelningen, säger en något irriterad reseförmedlare. Vilken flygavdelning frågar jag Air Berlin - eller ? Nej vår avdeling för flyg säger kundservice. Till denna finns ingen telefon utan jag måste mejla dem säger hon. Sagt och gjort jag mejlar och sen händer det här. 

7 augusti måndag

  • mejlar och får svar att de svarar inom 48 timmar
  • mejlar igen via formulär på hemsidan där vi beslutat behålla resdatum
  • får en resebekräftelse på bokningen samma dag den 7 aug
  • Vi bestämmer oss för att ändå resa och betalar vår bokning via Klarna
8 augusti tisdag
  • Resan betald enligt besked från Klarna
  • Får en ny bekräftelse från Sembo med text Resan betald
  • Erhåller flygbiljetter från Sembo bokning flygbiljetter Air Berlin
  • Bokar boende via Booking.com - härligt nu ser vi fram emot semester
9 augusti onsdag
  • Får ett mejl från Sembo - vi har låtit kundservice avboka er resa !
  • Försöker få kontakt med kundservice sitter i kö, letar upp fler telefonnummer och kommer till slut innan stängningsdax fram och tar återigen ett samtal (denna gång är jag allvarligt upprörd) Tyvärr du har bokat av för 3 dagar sedan och bokningen går inte att aktivera igen!
    När jag då förklarar att jag i samråd med damens kollega gjort valet att behålla resan säger hon att det vet vi inget om. Förmodligen har det blivit missat - kanske ! Hon åberopar ånyo att mitt ärende är en avbokning och klagomål på detta tar 4-6 veckor att få svar på. 
    Med fråga om hur de arbetar med intern kommunikation blir jag något ytterligare irriterad och begär att få prata med huvudkontoret ! Huvudkontoret har inte heller de  någon telefon eller går att nå med mejl. Jag meddelar att om jag inte blir uppringd inom en kvart, kommer jag gå vidare med detta omgående. Troligtvis skall de höra av sig per telefon eller kanske inte det beror på - säger hon. Min fråga är då Helt seriöst?
  • Det kommer då ett mejl att tyvärr - Du har gjort en avbokning den 5 augusti
  • Det kommer sedan en ny resebekräftelse DIN RESA ÄR BETALD. Vi kan tyvärr inte aktivera en bokningen som är avbokat utan ni kan köpa nya biljetter. Med vänliga hälsningar, Sembo Kundtjänst 
    "För ny bokning gå till din Din bokningssida - På din bokningssida kan du se information om bokningen och även betala resan. Klicka på länken nedan för att komma till din bokningssida. På din bokningssida kan du se information om bokningen och även betala resan. Klicka på länken nedan för att komma till din bokningssida"  Flygbiljetterna kostar 5.270 kr
  • Lägger ut en blänkare på Facebook och får en kontakt med resekollega - kolla passagerarlistan på Air Berlin - vid det här laget är jag ganska uppretad.
  • Kontaktar också Klarna
10 augusti torsdag
  • Startar dagen med att söka upp Air Berlin och flightlista för vår bokning. Jajjamän där finns vi med. Alltså är resan inte avbokad som kundservice förmätet meddelade oss. 
  • Klarna hör av sig och erbjuder sig hjälpa till
  • Samtal inkommer från Sembo och klagomålsansvarig som undrar vad hon kan stå till tjänst med. Förklarar mitt ärende och försöker förhålla mig lugn.
    Hon säger också att är den avbokad så är den, det är bara att betala och boka en ny resa. När jag förklarar att resedokument, biljett samt flightlistan är korrekta svarar hon upp med.
    Ja det är lustigt - av en händelse fick jag se att er bokning på flyget står kvar och det är ju helt fel...... Men vill ni resa detta datum så hjälper vi er gärna. 
    Tack sa jag det är ju jättesnällt av er vi har en resa och vi har inget boende eftersom det är avbokat för att slippa mer kostnader då vi fick mejlet från er. Men ni har ju tur att bokningen är kvar säger hon glatt - ja det är tur säger jag men otur att vi bokade hos er. 
  • Sätter mig och letar nytt boende - som blev 3 gånger så dyrt som det vi bokat
11 augusti
  • Kommer det ett mejl som bekräftar att vår bokning ligger kvar
  • Får ett svar via sociala medier 
    - Hej EwaBritt, vi ser att vi pratat med dig den 9/8 och vi tackar för ett trevligt samtal. Vi är glada att det löste sig med din bokning, ha en fin dag. mvh Malin / Sembo
Jag går in och lägger en värdering på Trust Pilot. Känns kymigt men man vill ju inte att andra skall råka lika illa ut. Såg där att  jag inte ensam om att ha hamnat i samma knipa. 

Visst det kan gå snett alla kan göra ett misstag, men misstag är till för att lösas. En kompensation behöver inte alltid kosta skjortan men kan vända en negativ upplevelse till något riktigt bra. Det enda som hade behövts från kundservice dag 2 var att säga - visst vi löser detta omgående. Istället för ett 20 tal mejl som drattat in efter svar - vi svarar inom 48 timmar. Utan åtgärd! Och en person som därefter kontaktar mig och försöker förklara hur resebranschen fungerar. Börja på hemmaplan!
Läs också http://www.nextconsulting.se/blogg/en-missnojd-kund-berattar-for-90000-personer-word-of-mouse/

En nöjd kund är en bra kund
Ewa-Britt Filipsson
Affärscoach Besöksnäring & Turism
Läs hela inlägget »

Barnbarnet har ridit sedan tre års ålder har 12 års erfarenhet av ridskola, egna hästar som tävlas, hon har haft småjobb där hon ridit in såväl ponnyer som hästar åt andra. I sommar är hon 15 år. Självklart ville hon pröva vingarna och få ett sommarjobb med häst, för att dryga ut tävlingskassan. Hon kontaktade flera av de uppfödare och tävlingsstall hon känner i närområdet, annonserade via sociala medier och pratade med kompisar. Det verkade närmast hopplöst, men så kom det ett svar på messenger.  - Jag träffar dig gärna så kan vi prata lite vidare kring ditt önskemål. Det var ett svar från ett inackorderingsstall som också bedriver en viss kursverksamhet inte långt från där vi bor. Men tillräckligt långt för en tonåring utan moped och körkort.

Så fick jag frågan om att följa med på mötet tidigt i våras och det blåste kylslaget och vi blev hänvisade till ridhuset. Det som skulle bli vad vi trodde någon form av anställningsintervju tog en konstig vändning. Ägarinnan sa till barnbarnet 
-Jag uppskattar verkligen din företagsamhet och jag tänkte vi kunde träffas för att se var detta leder. Då kände jag att det här verkar inte helt OK. När hon också förklarar att anställa dig kan jag inte, jag har ingen F-skatt sedel. Dessutom stänger jag verksamheten sommartid så här finns inget för dig att göra.

Jag kände mig manad att gripa in och förklarade för damen ifråga att jag vanligtvis arbetar med affärsutveckling för småskaligt företagande och undrade hur hon hade tänkt och vad det var för verksamhet hon bedrev. Stämma möte med en flicka på 15 som måste ta buss eller ordna skjuts för ett möte och därefter förklara att hon inte har något att erbjuda. Jag fick till svar att hon hade tänkt att hon kanske kunde ordna så flickan fick praktisera och lära sig mer under sommarlovet. Nu var det inte praktik hon behövde utan ett sommarjobb - svarade jag lite ilsket. Praktik har hon fått både i ridskola och med egna hästar sedan tre års ålder. Hon har ridit in flertalet hästar och kan hålla lektioner. Det hon behöver är en lön inte att bli utnyttjad till sysslor ingen annan vill göra.

Nu är snart sommarlovet över och visst hon fick några uppdrag till. Ett redan första sommarlovsveckan och ett i avslutet av lovet - båda två handlar om häst. Men de mesta pengarna har hon tjänat in genom en timanställning på Seniorbolaget, där har hon fått klippa häckar, skura lägenheter, klippa gräs och måla staket. I veckan kom den första riktiga lönen in på kontot. Och på det personliga kontot många erfarenheter men framförallt så mycket beröm hon fått från alla kunder hon träffat. 

Summeringen av det här är väl för egen del att det är inte så konstigt att hästföretagande inte anses så trovärdigt, inte undra på......
Ewa-Britt Filipsson
Regional affärscoach och Ponnyfarmor

.

Läs hela inlägget »

Jag möter fler och fler landsbygdsaktörer som driver mat eller kaféverksamhet på landet och har problem med att hitta eller få råvaror till sin verksamhet. 
Distribution av produkter har alltid var ett hett ämne men ofta svårlöst.

I år har fenomenet REKO RING växt sig allt större i de sociala medierna. Det är ett forum där lokala producenter direkt annonserar sitt utbud och kunden kan köpa och båda bestämmer mötesplats. Det är också ett forum där producenter kan koppla sig samman och tex anordna publika mötesplatser.
REKO RING ser jag som ett utmärkt lösning som skapar möjligheter för såväl konsument som återförsäljare. 

Är du aktör på landsbygden och känner dig manad att starta upp så finns det information här www.odlaminmat.se/2017/02/lokal-mat/

Ewa-Britt Filipsson
Info@landsbygdscoach.se

Läs hela inlägget »

Under våren och en bra bit in på sommaren har vi hjälpt flertalet kunder inom Timbanken att hitta till nya kunder, nya marknader och lägga grunden för ett kommande utvecklingsarbete i sitt företag. Det är så roligt när vi kan se att våra samtalsstunder och coaching inom den digitala världen lönar sig. 

Vi ser upptaderingar på sociala medier med fina bilder på trädgårdskaféer runt om i de Halländska landskapen. Glada badgäster, mysiga hotellfrukostar, Nya maträtter och gäster som skall cykla vägen upp till Nordkap och har hittat just till den lilla campingpärlan vi hjälpt en bit framåt på vägen. 

Själva har vi hunnit ta en kortsemester i det Halländska inlandet, tillsammas med vänner och häst alldeles nära Ullared där vi övernattade med Bed and Box. Resten kan ni säkert lura ut eftersom det finns ett närliggande större varuhus inom rimligt avstånd. Det var egentligen arbetet under tidig vår med nätverket Små B&B nära Ullared som var initiativet till detta mycket trevliga sätt att semestra på. 

Vår kund i de småländska skogarna Erikshester Gård, rapporterar in All time high på besökssiffrorna och har också blivit prisade som bästa lamm leverantör. På kusthotellet Nösund Havshotell avlöser artister varandra och aldrig någonsin har gästrecensionerna varit så många och så höga. En nöjd gäst är bästa marknadsföraren och det är så roligt att få skicka upp alla fina bilder gästerna presenterar från sina besök på hotell och B&B runt om i Sverige. Även hos våra eventföretagare rapporteras det fler exponeringar och bokade ridläger än tidigare och vi väntar med spänning på avslut för Tjolöholm Swimrun. 

Nu väntar flera Halländska Timbanken kunder på besök. Vi skall bara hämta andan några veckor så är vi på banan igen för att coacha fler småföretagare. 

Behöver du hjälp i ditt företag med tips och idéer för produktutveckling och hur du kan finansiera detta med offentliga medel står vi gärna till tjänst. Vi har ett stort nätverk av kunder över hela Sverige som gärna delar med sig. Känner du att du skulle behöva synas mer men inte riktigt vet hur - då hör du av dig till oss. 

När du bokat din tid genomför vi en webbanalys på ditt företag över nätet och lägger upp en plan för hur vi skall göra för att öka ditt kundflöde. 

Vårt arbete din framgång!

Välkommen höra av dig på 0704-574135 eller mejl info@landsbygdscoach.se då jag har telefonsvar på fram till 14 augusti.

Med sommarvarma hälsningar
Ewa-Britt & BengtGöran Filipsson
 

Läs hela inlägget »
Nösund Havshotell Orust Nösund Havshotell Orust

Sommarens månader är turistintäkt för många små företagare i Sverige. Miljontals människor lägger upp sina bästa matbilder på nätet. Det ökar värdet för global matkultur samtidigt som just din restaurang eller boende blir gratis marknadsfört via Google Maps fantastiska värld. Bästa tips från flera matfotografer världen över är :. 

• Använd gärna stativ och försök hålla kameran still i rätt vinkel
• Hitta en bra plats för foto och arrangera din maträtt
• Torka av tallrikskanter och visa din maträtt på ett bra sätt
• Försök med "Flat Lay" och ta din bästa bild uppifrån

Kom ihåg att gästen delar ofta sin bästa maträtt med vänner och bekanta - när du skall publicera den som glöm inte att namnge din bild med tex Företagsnamn eller webbadress. 

Behöver du tips och råd kring detta hör gärna av dig till oss på info@landsbygdscoach.se våra bilder har i sommar tagit ett nytt rekord på över 350.000 tittare, något som gagnar våra kunder

Lycka till! 

Läs hela inlägget »
Boende, lokal frukost/brunch och gårdsaktivitet Boende, lokal frukost/brunch och gårdsaktivitet

Paketera landsbygd
För några år sedan fick vi frågan om att marknadsföra bondgårdsturism i Skaraborg. Vad skulle då göras för att locka såväl utländska gäster som svenska familjer att gästa en enkel bondgård eller ett litet B&B? 
Vi satte samman en enkel ram för flera företag att ta till sig. 
Boende så klart, lokal frukost/brunch, helst på gårdsprodukter eller grannens. Till detta någon form av gårdsaktivitet eller sidoaktivitet kopplad till annan aktör. Ganska enkelt egentligen. Det som skiljde paketen åt var innehållet på brunchen, sprättägg, eget bröd med marmelader, egna juicen eller kanske något så unikt som Grynkorvsmacka med en Trötebulle på. 

Översatt på engleska, tyska och spanska
Rural tourism in the county of Skaraborg- Homemade delicacies, vegetables from the garden plot, eggs from free range hens and locally produced meat products. Each brunch is unique. In some places you are invited in to share the family breakfast. The brunch can also be taken along if you want to explore the amazing nature and historic landscape of Skaraborg- a pilgrimage into Swedish history. Go places horseback riding or on a bike. A great choice is to pedal along the Göta Canal.
If you are looking for tranquility, just stay on the farm, help out with chores or enjoy the country side life, its nature, animals and relaxed life. A hand made breakfast mug or original crisp bread, make a nice souvenir to take back home

Vad hände sedan ?
Under första säsongen såldes det ca 30 paket flera av dessa bokningar gjordes av  utländska gäster. Paketen överlämnades sedan åt varje aktör att arbeta vidare med och sälja fler paket av under kommande år. Av erfarenhet så vet jag att det ca 2 -3 år innan paketlösningar blir storsäljare. Det är inte alltid de paket som man tror skall sälja bra som gör det. Men har man ett antal bokningar redan första året så skall man inte ge upp. Jag tror att de är de enkla lösningarna som kommer före kanske för att man ofta har personalbrist. Alltså blir det en standardbokning med en standardfrukost. Men tänk så nöjda alla gästerna var på att få smaka av landsbygdens primörer och hembakade bröd. Något som de säkert tog med sig hem och berättade mer om. 

Marknadsföringen
Denna skedde i huvudsak med hjälp av Gonaturetrip ett nätverk av företagare med säte Småland.  Därutöver på egna hemsidor och kopplat till Västsveriges turistsida. Den spanska översättningen ledde dessutom till att vi fick en Spansk kund på Teneriffa som behövde hjälp med sin marknadsföring. 

Sälj landsbygden
Om den här enkla paketeringen berättar jag många gånger under föreläsningar i landsbygdsturism, sist för nätverket Små B&B runt Ullared. Våga ta klivet och lägg ett nytt perspektiv på marknadsföring genom Cross selling. Att bygga lösa paket med produkter från fler levarantörer som odlare och cykeluthyrare skapar bra möjligheter för fler att synas.

Nyfiken på paketering ?
Jag berättar gärna om hur och varför och varför inte under föredrag eller workshop. 
Ewa-Britt Filipsson
Landsbygdscoach Turism & Affärsutveckling
info@landsbygdscoach.se





 

Läs hela inlägget »

"Jordbruksverket utlyser 20 miljoner kronor till projekt som främjar svensk måltidsexport eller ”gastronomiturism”, det vill säga att svensk mat och dryck ska vara en anledning för besökare att resa till Sverige. Syftet är att utveckla näringslivet regionalt inom mat-, dryck- och måltidsupplevelser för att skapa en attraktiv svensk landsbygd med ökat antal arbetstillfällen. Stödet ska gå till samarbetsprojekt som rör:

  • Destinations- och regionutveckling för ökad exportmognad inom mat-, dryck- och måltidsupplevelser
  • Produktutveckling och paketering av mat-, dryck- och måltidsupplevelser
  • Kunskapsspridning om svensk matkultur, trender och omvärlden
  • Internationell kommunikation om måltidsupplevelser i Sverige

Om du söker stöd inom den här utlysningen för samarbetsprojekt kan du även söka stöd för investeringar som hör samman med projektet. Detta kan exempelvis vara investeringar för utveckling av exempelvis matkompetenscentrum, matmuseum eller andra kulturmiljöer med gastronomiska inslag. Här kan du läsa mer om vilka investeringar du kan söka stöd för" Källa Jordbruksverket 2017

Så kan du få hjälp
Landsbygdscoach Turism & Affärsutveckling har flerårig vana av att hjälpa landsbygdsföretagare med rådgivning och hjälp till ansökningar för offentliga medel. 
Vi har flertalet företag som startat upp nya verksamhetsdelar inom framförallt sitt lantbruk. Just nu finns vi i Region Halland där vi ger kostnadsfri rådgivning genom Timbanken.
Välkommen att höra mer om du ringer 0704-574135
Ewa-Britt Filipsson
Certifierad webbmarknadsförare
info@landsbygdscoach.se

 

Läs hela inlägget »
Ulvanstorp B&B och Bakstuga Ulvanstorp B&B och Bakstuga

Det är lika fascinerande varje gång det fungerar. Då pratar jag om Googles möjligheter. Från att vara ett osynligt företag på webben kan man bara med en liten publicering på Google+ höja synligheten på 10 minuter. Därefter är det bara att aktivera Google Maps, lägga upp ett Business konto och sist men inte minst de så viktiga namnen på webbsidorna och innehållet i dem. 
TIllsammans med väl fungerande företagskonto med installerad varu och tjänstebutik kopplat till företagskonto i Twitter och Instagram, så är marknadsföringen lätt och bred. Vill man öka farten - det är då man köper en annonsplats. Men har man gjort läxan rätt behövs det inte och allt det här är GRATIS! 

Jag känner att jag fått väldigt stor nytta av Digitalakademins kurs i webbmarknadsföring, vill du veta mer om hur ditt företag kan öka sin synlighet och fånga fler kunder på nätet är du välkommen att höra av dig.
Ewa-Britt Filipsson
Certifierad Webbmarknadsförare
0704-574135
info@landsbygdscoach.se
 

Läs hela inlägget »
För aktörer i besöksnäringen är det av största vikt
A
tt finnas med där upplevelser delas och kan bokas via sociala medier är en del av vårt resande idag. Därför fyller sidor som 
TripAdvisor och Booking.com en viktig funktion när det gäller val av resmål, både när det gäller det egna resandet,  men också i att påverka andra att resa eller inte välja just den anläggning man kanske tror är den bästa.

Fångad i en bild
TripAdvisor är inte bara världens största resesajt utan i deras nätverk ingår också en mängd andra resesajter bla Viator, inriktade på upplevelser och aktiviteter. Idag är det viktigaste att ha ett bra bildmaterial, döpa bilderna rätt och skriva korta texter för att få bästa synliga resultat. 

Gäst är bäst på bild
Bästa resultatet är när du får gästerna att dela med sig av sina bästa bilder från ett besök hos dig. Då når du långt ut.

Boka rådgivning
VIll du veta mer om hur flera andra har gjort för att lyckas så kan du boka rådgivning i hur du lägger upp din information och vad som ingår i konceptet TRIP advisor.
Där finns långt mycket mer än du anar

Ewa-Britt Filipsson
Webbstrateg besöksnäring
0704-574135
info@landsbygdscoach.se
 
Läs hela inlägget »


Landsbygdsutveckling för småskaliga hotell
Med hjälp av Karin Torstensson Landsbygdsutveckling på Falkenbergs Näringsliv  som sett till att vi kan träffas och hålla utbildning i lämplig lokal har nätverket Små B & B Ullared tagit möjligheten. Nätverket är en sammanslutning av nio företagare nära GEKÅS i Ullared.

Exportturism på agendan
Eftersom samtliga är öppna året om kommer vi att arbeta i första hand med exportturism. I detta ingår allt som handlar om marknadsföring men i en annorlunda form. Det handlar mycket om gruppens möjligheter att tillsammans arbeta under ett och samma varumärke. Vi har valt att fokusera och att  Arbeta med crossmarketing, cross selling, b2b och b2c. 

TImbankenrådgivning
För företag i Region Halland vi finns inom område 3 och 5 Marknad/försäljning/varumärke/Produkt och tjänsteutveckling, exportmarknad
Har du ett samarbete med en eller flera företagare i Region Halland som arbetar inom besöksnäring så kan du boka kostnadsfri rådgivning med hjälp av Timbanken timmar. Vi samlar ihop vår kunder och finns nere i Halland en till två dagar i veckan.

Företag i besöksnäring utanför Halland
Finns du i någon av Sveriges andra kommuner kan du titta in på vår hemsida
Ewa-Britt Filipsson
Affärscoach 
0704-574135 info@landsbygdscoach.se

Läs hela inlägget »

"WORD OF MOUSE"
Har man arbetat i servicebranschen och speciellt inom turismnäringen under flertalet år har man fått lära sig att en missnöjd kund kostar på flera håll. Inte bara förlust av nya kunder, det naggar också företagets good will i kanten.

Vi har i vårt företag jobbat för högtryck hela sommaren och bestämde att försöka trycka in några dagars ledighet. På önskelistan Italien. Letade lite på nätet, föll för TV reklamen Trivago.se. Där hittades en resa till Sardinien.  Fem dagar och reguljärflyg det lät fint, billigt och bokningsvärt och tryckte på knappen.

Slussades vidare till Sembo,  slutförde min bokning med avresa den 15 och hemresa den 20 augusti. Bokningsdag 5 augusti. Kanske var det något överilat då vi framöver står inför en stor förändring i livet. Det var helgdag och via hemsidans information fick jag upplysningen -  Avbokning av resa måste göras per telefon på kontorstid. Använd formuläret om du vill avboka utanför kontorstid ? Jag sände iväg formuläret med en önskan om att bli kontaktad måndag morgon. 
Måndag  kl 09.00 inger jag till Resebyrån men kommer inte fram. Det dröjer ca 2 timmar innan jag äntligen får en svarston. Berättar mitt ärende och i samråd beslutar vi att låta bokningen stå kvar men flytta datum på resan. Detta kan inte kundservice hjälpa mig med, utan jag måste ta kontakt med flygavdelningen, säger en något irriterad reseförmedlare. Vilken flygavdelning frågar jag Air Berlin - eller ? Nej vår avdeling för flyg säger kundservice. Till denna finns ingen telefon utan jag måste mejla dem säger hon. Sagt och gjort jag mejlar och sen händer det här. 

7 augusti måndag

  • mejlar och får svar att de svarar inom 48 timmar
  • mejlar igen via formulär på hemsidan där vi beslutat behålla resdatum
  • får en resebekräftelse på bokningen samma dag den 7 aug
  • Vi bestämmer oss för att ändå resa och betalar vår bokning via Klarna
8 augusti tisdag
  • Resan betald enligt besked från Klarna
  • Får en ny bekräftelse från Sembo med text Resan betald
  • Erhåller flygbiljetter från Sembo bokning flygbiljetter Air Berlin
  • Bokar boende via Booking.com - härligt nu ser vi fram emot semester
9 augusti onsdag
  • Får ett mejl från Sembo - vi har låtit kundservice avboka er resa !
  • Försöker få kontakt med kundservice sitter i kö, letar upp fler telefonnummer och kommer till slut innan stängningsdax fram och tar återigen ett samtal (denna gång är jag allvarligt upprörd) Tyvärr du har bokat av för 3 dagar sedan och bokningen går inte att aktivera igen!
    När jag då förklarar att jag i samråd med damens kollega gjort valet att behålla resan säger hon att det vet vi inget om. Förmodligen har det blivit missat - kanske ! Hon åberopar ånyo att mitt ärende är en avbokning och klagomål på detta tar 4-6 veckor att få svar på. 
    Med fråga om hur de arbetar med intern kommunikation blir jag något ytterligare irriterad och begär att få prata med huvudkontoret ! Huvudkontoret har inte heller de  någon telefon eller går att nå med mejl. Jag meddelar att om jag inte blir uppringd inom en kvart, kommer jag gå vidare med detta omgående. Troligtvis skall de höra av sig per telefon eller kanske inte det beror på - säger hon. Min fråga är då Helt seriöst?
  • Det kommer då ett mejl att tyvärr - Du har gjort en avbokning den 5 augusti
  • Det kommer sedan en ny resebekräftelse DIN RESA ÄR BETALD. Vi kan tyvärr inte aktivera en bokningen som är avbokat utan ni kan köpa nya biljetter. Med vänliga hälsningar, Sembo Kundtjänst 
    "För ny bokning gå till din Din bokningssida - På din bokningssida kan du se information om bokningen och även betala resan. Klicka på länken nedan för att komma till din bokningssida. På din bokningssida kan du se information om bokningen och även betala resan. Klicka på länken nedan för att komma till din bokningssida"  Flygbiljetterna kostar 5.270 kr
  • Lägger ut en blänkare på Facebook och får en kontakt med resekollega - kolla passagerarlistan på Air Berlin - vid det här laget är jag ganska uppretad.
  • Kontaktar också Klarna
10 augusti torsdag
  • Startar dagen med att söka upp Air Berlin och flightlista för vår bokning. Jajjamän där finns vi med. Alltså är resan inte avbokad som kundservice förmätet meddelade oss. 
  • Klarna hör av sig och erbjuder sig hjälpa till
  • Samtal inkommer från Sembo och klagomålsansvarig som undrar vad hon kan stå till tjänst med. Förklarar mitt ärende och försöker förhålla mig lugn.
    Hon säger också att är den avbokad så är den, det är bara att betala och boka en ny resa. När jag förklarar att resedokument, biljett samt flightlistan är korrekta svarar hon upp med.
    Ja det är lustigt - av en händelse fick jag se att er bokning på flyget står kvar och det är ju helt fel...... Men vill ni resa detta datum så hjälper vi er gärna. 
    Tack sa jag det är ju jättesnällt av er vi har en resa och vi har inget boende eftersom det är avbokat för att slippa mer kostnader då vi fick mejlet från er. Men ni har ju tur att bokningen är kvar säger hon glatt - ja det är tur säger jag men otur att vi bokade hos er. 
  • Sätter mig och letar nytt boende - som blev 3 gånger så dyrt som det vi bokat
11 augusti
  • Kommer det ett mejl som bekräftar att vår bokning ligger kvar
  • Får ett svar via sociala medier 
    - Hej EwaBritt, vi ser att vi pratat med dig den 9/8 och vi tackar för ett trevligt samtal. Vi är glada att det löste sig med din bokning, ha en fin dag. mvh Malin / Sembo
Jag går in och lägger en värdering på Trust Pilot. Känns kymigt men man vill ju inte att andra skall råka lika illa ut. Såg där att  jag inte ensam om att ha hamnat i samma knipa. 

Visst det kan gå snett alla kan göra ett misstag, men misstag är till för att lösas. En kompensation behöver inte alltid kosta skjortan men kan vända en negativ upplevelse till något riktigt bra. Det enda som hade behövts från kundservice dag 2 var att säga - visst vi löser detta omgående. Istället för ett 20 tal mejl som drattat in efter svar - vi svarar inom 48 timmar. Utan åtgärd! Och en person som därefter kontaktar mig och försöker förklara hur resebranschen fungerar. Börja på hemmaplan!
Läs också http://www.nextconsulting.se/blogg/en-missnojd-kund-berattar-for-90000-personer-word-of-mouse/

En nöjd kund är en bra kund
Ewa-Britt Filipsson
Affärscoach Besöksnäring & Turism
Läs hela inlägget »

Barnbarnet har ridit sedan tre års ålder har 12 års erfarenhet av ridskola, egna hästar som tävlas, hon har haft småjobb där hon ridit in såväl ponnyer som hästar åt andra. I sommar är hon 15 år. Självklart ville hon pröva vingarna och få ett sommarjobb med häst, för att dryga ut tävlingskassan. Hon kontaktade flera av de uppfödare och tävlingsstall hon känner i närområdet, annonserade via sociala medier och pratade med kompisar. Det verkade närmast hopplöst, men så kom det ett svar på messenger.  - Jag träffar dig gärna så kan vi prata lite vidare kring ditt önskemål. Det var ett svar från ett inackorderingsstall som också bedriver en viss kursverksamhet inte långt från där vi bor. Men tillräckligt långt för en tonåring utan moped och körkort.

Så fick jag frågan om att följa med på mötet tidigt i våras och det blåste kylslaget och vi blev hänvisade till ridhuset. Det som skulle bli vad vi trodde någon form av anställningsintervju tog en konstig vändning. Ägarinnan sa till barnbarnet 
-Jag uppskattar verkligen din företagsamhet och jag tänkte vi kunde träffas för att se var detta leder. Då kände jag att det här verkar inte helt OK. När hon också förklarar att anställa dig kan jag inte, jag har ingen F-skatt sedel. Dessutom stänger jag verksamheten sommartid så här finns inget för dig att göra.

Jag kände mig manad att gripa in och förklarade för damen ifråga att jag vanligtvis arbetar med affärsutveckling för småskaligt företagande och undrade hur hon hade tänkt och vad det var för verksamhet hon bedrev. Stämma möte med en flicka på 15 som måste ta buss eller ordna skjuts för ett möte och därefter förklara att hon inte har något att erbjuda. Jag fick till svar att hon hade tänkt att hon kanske kunde ordna så flickan fick praktisera och lära sig mer under sommarlovet. Nu var det inte praktik hon behövde utan ett sommarjobb - svarade jag lite ilsket. Praktik har hon fått både i ridskola och med egna hästar sedan tre års ålder. Hon har ridit in flertalet hästar och kan hålla lektioner. Det hon behöver är en lön inte att bli utnyttjad till sysslor ingen annan vill göra.

Nu är snart sommarlovet över och visst hon fick några uppdrag till. Ett redan första sommarlovsveckan och ett i avslutet av lovet - båda två handlar om häst. Men de mesta pengarna har hon tjänat in genom en timanställning på Seniorbolaget, där har hon fått klippa häckar, skura lägenheter, klippa gräs och måla staket. I veckan kom den första riktiga lönen in på kontot. Och på det personliga kontot många erfarenheter men framförallt så mycket beröm hon fått från alla kunder hon träffat. 

Summeringen av det här är väl för egen del att det är inte så konstigt att hästföretagande inte anses så trovärdigt, inte undra på......
Ewa-Britt Filipsson
Regional affärscoach och Ponnyfarmor

.

Läs hela inlägget »

Jag möter fler och fler landsbygdsaktörer som driver mat eller kaféverksamhet på landet och har problem med att hitta eller få råvaror till sin verksamhet. 
Distribution av produkter har alltid var ett hett ämne men ofta svårlöst.

I år har fenomenet REKO RING växt sig allt större i de sociala medierna. Det är ett forum där lokala producenter direkt annonserar sitt utbud och kunden kan köpa och båda bestämmer mötesplats. Det är också ett forum där producenter kan koppla sig samman och tex anordna publika mötesplatser.
REKO RING ser jag som ett utmärkt lösning som skapar möjligheter för såväl konsument som återförsäljare. 

Är du aktör på landsbygden och känner dig manad att starta upp så finns det information här www.odlaminmat.se/2017/02/lokal-mat/

Ewa-Britt Filipsson
Info@landsbygdscoach.se

Läs hela inlägget »

Under våren och en bra bit in på sommaren har vi hjälpt flertalet kunder inom Timbanken att hitta till nya kunder, nya marknader och lägga grunden för ett kommande utvecklingsarbete i sitt företag. Det är så roligt när vi kan se att våra samtalsstunder och coaching inom den digitala världen lönar sig. 

Vi ser upptaderingar på sociala medier med fina bilder på trädgårdskaféer runt om i de Halländska landskapen. Glada badgäster, mysiga hotellfrukostar, Nya maträtter och gäster som skall cykla vägen upp till Nordkap och har hittat just till den lilla campingpärlan vi hjälpt en bit framåt på vägen. 

Själva har vi hunnit ta en kortsemester i det Halländska inlandet, tillsammas med vänner och häst alldeles nära Ullared där vi övernattade med Bed and Box. Resten kan ni säkert lura ut eftersom det finns ett närliggande större varuhus inom rimligt avstånd. Det var egentligen arbetet under tidig vår med nätverket Små B&B nära Ullared som var initiativet till detta mycket trevliga sätt att semestra på. 

Vår kund i de småländska skogarna Erikshester Gård, rapporterar in All time high på besökssiffrorna och har också blivit prisade som bästa lamm leverantör. På kusthotellet Nösund Havshotell avlöser artister varandra och aldrig någonsin har gästrecensionerna varit så många och så höga. En nöjd gäst är bästa marknadsföraren och det är så roligt att få skicka upp alla fina bilder gästerna presenterar från sina besök på hotell och B&B runt om i Sverige. Även hos våra eventföretagare rapporteras det fler exponeringar och bokade ridläger än tidigare och vi väntar med spänning på avslut för Tjolöholm Swimrun. 

Nu väntar flera Halländska Timbanken kunder på besök. Vi skall bara hämta andan några veckor så är vi på banan igen för att coacha fler småföretagare. 

Behöver du hjälp i ditt företag med tips och idéer för produktutveckling och hur du kan finansiera detta med offentliga medel står vi gärna till tjänst. Vi har ett stort nätverk av kunder över hela Sverige som gärna delar med sig. Känner du att du skulle behöva synas mer men inte riktigt vet hur - då hör du av dig till oss. 

När du bokat din tid genomför vi en webbanalys på ditt företag över nätet och lägger upp en plan för hur vi skall göra för att öka ditt kundflöde. 

Vårt arbete din framgång!

Välkommen höra av dig på 0704-574135 eller mejl info@landsbygdscoach.se då jag har telefonsvar på fram till 14 augusti.

Med sommarvarma hälsningar
Ewa-Britt & BengtGöran Filipsson
 

Läs hela inlägget »
Nösund Havshotell Orust Nösund Havshotell Orust

Sommarens månader är turistintäkt för många små företagare i Sverige. Miljontals människor lägger upp sina bästa matbilder på nätet. Det ökar värdet för global matkultur samtidigt som just din restaurang eller boende blir gratis marknadsfört via Google Maps fantastiska värld. Bästa tips från flera matfotografer världen över är :. 

• Använd gärna stativ och försök hålla kameran still i rätt vinkel
• Hitta en bra plats för foto och arrangera din maträtt
• Torka av tallrikskanter och visa din maträtt på ett bra sätt
• Försök med "Flat Lay" och ta din bästa bild uppifrån

Kom ihåg att gästen delar ofta sin bästa maträtt med vänner och bekanta - när du skall publicera den som glöm inte att namnge din bild med tex Företagsnamn eller webbadress. 

Behöver du tips och råd kring detta hör gärna av dig till oss på info@landsbygdscoach.se våra bilder har i sommar tagit ett nytt rekord på över 350.000 tittare, något som gagnar våra kunder

Lycka till! 

Läs hela inlägget »
Boende, lokal frukost/brunch och gårdsaktivitet Boende, lokal frukost/brunch och gårdsaktivitet

Paketera landsbygd
För några år sedan fick vi frågan om att marknadsföra bondgårdsturism i Skaraborg. Vad skulle då göras för att locka såväl utländska gäster som svenska familjer att gästa en enkel bondgård eller ett litet B&B? 
Vi satte samman en enkel ram för flera företag att ta till sig. 
Boende så klart, lokal frukost/brunch, helst på gårdsprodukter eller grannens. Till detta någon form av gårdsaktivitet eller sidoaktivitet kopplad till annan aktör. Ganska enkelt egentligen. Det som skiljde paketen åt var innehållet på brunchen, sprättägg, eget bröd med marmelader, egna juicen eller kanske något så unikt som Grynkorvsmacka med en Trötebulle på. 

Översatt på engleska, tyska och spanska
Rural tourism in the county of Skaraborg- Homemade delicacies, vegetables from the garden plot, eggs from free range hens and locally produced meat products. Each brunch is unique. In some places you are invited in to share the family breakfast. The brunch can also be taken along if you want to explore the amazing nature and historic landscape of Skaraborg- a pilgrimage into Swedish history. Go places horseback riding or on a bike. A great choice is to pedal along the Göta Canal.
If you are looking for tranquility, just stay on the farm, help out with chores or enjoy the country side life, its nature, animals and relaxed life. A hand made breakfast mug or original crisp bread, make a nice souvenir to take back home

Vad hände sedan ?
Under första säsongen såldes det ca 30 paket flera av dessa bokningar gjordes av  utländska gäster. Paketen överlämnades sedan åt varje aktör att arbeta vidare med och sälja fler paket av under kommande år. Av erfarenhet så vet jag att det ca 2 -3 år innan paketlösningar blir storsäljare. Det är inte alltid de paket som man tror skall sälja bra som gör det. Men har man ett antal bokningar redan första året så skall man inte ge upp. Jag tror att de är de enkla lösningarna som kommer före kanske för att man ofta har personalbrist. Alltså blir det en standardbokning med en standardfrukost. Men tänk så nöjda alla gästerna var på att få smaka av landsbygdens primörer och hembakade bröd. Något som de säkert tog med sig hem och berättade mer om. 

Marknadsföringen
Denna skedde i huvudsak med hjälp av Gonaturetrip ett nätverk av företagare med säte Småland.  Därutöver på egna hemsidor och kopplat till Västsveriges turistsida. Den spanska översättningen ledde dessutom till att vi fick en Spansk kund på Teneriffa som behövde hjälp med sin marknadsföring. 

Sälj landsbygden
Om den här enkla paketeringen berättar jag många gånger under föreläsningar i landsbygdsturism, sist för nätverket Små B&B runt Ullared. Våga ta klivet och lägg ett nytt perspektiv på marknadsföring genom Cross selling. Att bygga lösa paket med produkter från fler levarantörer som odlare och cykeluthyrare skapar bra möjligheter för fler att synas.

Nyfiken på paketering ?
Jag berättar gärna om hur och varför och varför inte under föredrag eller workshop. 
Ewa-Britt Filipsson
Landsbygdscoach Turism & Affärsutveckling
info@landsbygdscoach.se





 

Läs hela inlägget »

"Jordbruksverket utlyser 20 miljoner kronor till projekt som främjar svensk måltidsexport eller ”gastronomiturism”, det vill säga att svensk mat och dryck ska vara en anledning för besökare att resa till Sverige. Syftet är att utveckla näringslivet regionalt inom mat-, dryck- och måltidsupplevelser för att skapa en attraktiv svensk landsbygd med ökat antal arbetstillfällen. Stödet ska gå till samarbetsprojekt som rör:

  • Destinations- och regionutveckling för ökad exportmognad inom mat-, dryck- och måltidsupplevelser
  • Produktutveckling och paketering av mat-, dryck- och måltidsupplevelser
  • Kunskapsspridning om svensk matkultur, trender och omvärlden
  • Internationell kommunikation om måltidsupplevelser i Sverige

Om du söker stöd inom den här utlysningen för samarbetsprojekt kan du även söka stöd för investeringar som hör samman med projektet. Detta kan exempelvis vara investeringar för utveckling av exempelvis matkompetenscentrum, matmuseum eller andra kulturmiljöer med gastronomiska inslag. Här kan du läsa mer om vilka investeringar du kan söka stöd för" Källa Jordbruksverket 2017

Så kan du få hjälp
Landsbygdscoach Turism & Affärsutveckling har flerårig vana av att hjälpa landsbygdsföretagare med rådgivning och hjälp till ansökningar för offentliga medel. 
Vi har flertalet företag som startat upp nya verksamhetsdelar inom framförallt sitt lantbruk. Just nu finns vi i Region Halland där vi ger kostnadsfri rådgivning genom Timbanken.
Välkommen att höra mer om du ringer 0704-574135
Ewa-Britt Filipsson
Certifierad webbmarknadsförare
info@landsbygdscoach.se

 

Läs hela inlägget »
Ulvanstorp B&B och Bakstuga Ulvanstorp B&B och Bakstuga

Det är lika fascinerande varje gång det fungerar. Då pratar jag om Googles möjligheter. Från att vara ett osynligt företag på webben kan man bara med en liten publicering på Google+ höja synligheten på 10 minuter. Därefter är det bara att aktivera Google Maps, lägga upp ett Business konto och sist men inte minst de så viktiga namnen på webbsidorna och innehållet i dem. 
TIllsammans med väl fungerande företagskonto med installerad varu och tjänstebutik kopplat till företagskonto i Twitter och Instagram, så är marknadsföringen lätt och bred. Vill man öka farten - det är då man köper en annonsplats. Men har man gjort läxan rätt behövs det inte och allt det här är GRATIS! 

Jag känner att jag fått väldigt stor nytta av Digitalakademins kurs i webbmarknadsföring, vill du veta mer om hur ditt företag kan öka sin synlighet och fånga fler kunder på nätet är du välkommen att höra av dig.
Ewa-Britt Filipsson
Certifierad Webbmarknadsförare
0704-574135
info@landsbygdscoach.se
 

Läs hela inlägget »
För aktörer i besöksnäringen är det av största vikt
A
tt finnas med där upplevelser delas och kan bokas via sociala medier är en del av vårt resande idag. Därför fyller sidor som 
TripAdvisor och Booking.com en viktig funktion när det gäller val av resmål, både när det gäller det egna resandet,  men också i att påverka andra att resa eller inte välja just den anläggning man kanske tror är den bästa.

Fångad i en bild
TripAdvisor är inte bara världens största resesajt utan i deras nätverk ingår också en mängd andra resesajter bla Viator, inriktade på upplevelser och aktiviteter. Idag är det viktigaste att ha ett bra bildmaterial, döpa bilderna rätt och skriva korta texter för att få bästa synliga resultat. 

Gäst är bäst på bild
Bästa resultatet är när du får gästerna att dela med sig av sina bästa bilder från ett besök hos dig. Då når du långt ut.

Boka rådgivning
VIll du veta mer om hur flera andra har gjort för att lyckas så kan du boka rådgivning i hur du lägger upp din information och vad som ingår i konceptet TRIP advisor.
Där finns långt mycket mer än du anar

Ewa-Britt Filipsson
Webbstrateg besöksnäring
0704-574135
info@landsbygdscoach.se
 
Läs hela inlägget »


Landsbygdsutveckling för småskaliga hotell
Med hjälp av Karin Torstensson Landsbygdsutveckling på Falkenbergs Näringsliv  som sett till att vi kan träffas och hålla utbildning i lämplig lokal har nätverket Små B & B Ullared tagit möjligheten. Nätverket är en sammanslutning av nio företagare nära GEKÅS i Ullared.

Exportturism på agendan
Eftersom samtliga är öppna året om kommer vi att arbeta i första hand med exportturism. I detta ingår allt som handlar om marknadsföring men i en annorlunda form. Det handlar mycket om gruppens möjligheter att tillsammans arbeta under ett och samma varumärke. Vi har valt att fokusera och att  Arbeta med crossmarketing, cross selling, b2b och b2c. 

TImbankenrådgivning
För företag i Region Halland vi finns inom område 3 och 5 Marknad/försäljning/varumärke/Produkt och tjänsteutveckling, exportmarknad
Har du ett samarbete med en eller flera företagare i Region Halland som arbetar inom besöksnäring så kan du boka kostnadsfri rådgivning med hjälp av Timbanken timmar. Vi samlar ihop vår kunder och finns nere i Halland en till två dagar i veckan.

Företag i besöksnäring utanför Halland
Finns du i någon av Sveriges andra kommuner kan du titta in på vår hemsida
Ewa-Britt Filipsson
Affärscoach 
0704-574135 info@landsbygdscoach.se

Läs hela inlägget »

Senaste kommentarer

En liten rubrik.

-

Arkiv

Länkar

Etiketter