Foto: Nösund Havshotell Foto: Nösund Havshotell

Att mat och besöksnäring hänger ihop är självklart. Forskning visar på att mat och dryck är huvudattraktionen för besökare och begrepp som matturism är välkänt. Här finns en stor potential att utveckla sina affärer och stärka landsbygdens besöksnäring genom att lyfta fram maten som central.

Subventionerade utbildningspaket

Du som driver företag med servering av mat och dryck, besöksanläggningar och servicebolag samt turistinformation kan ta del av denna rådgivning till ett subventionerat pris med uppemot 70 % av kostnaden från 255 kr/h satsningen ägs av Hushållningssällskapet med stöd från EU medel genom Landsbygdsprogrammet.

Vad kan vi göra för dig !

Vi har möjlighet att hjälpa dig som företagare att formulera och ta fram matprodukter som lockar till sig turister, vi kan koppla ihop dig med andra företagare som gör att ni når ut till fler personer. Vi kan ge råd på vägen för att få in mer fokus på lokal mat. Dessutom kan vi hjälpa till med insatser för att stärka din besöksanläggning såsom prissättning, strategi och konceptutveckling, positionering, marknadsföring, förstudier vid investeringar, generationsskifte med mera.

  • Hjälp att köpa in och kunna erbjuda produkter med mer lokala råvaror och produkter inom mat och dryck
  • Kartläggning av efterfrågan och utbud på underleverantörer av lokal och regional mat och dryck
  • Hur du lyfter upp den lokala identiteten och värdet av regiontypisk mat och dryck
  • Rådgivning inom värdskap såsom service och bemötande kopplat till lokal identitet och matkultur, såsom seder och bruk kopplade till bemötande, mat och dryck
  • Användning av traditionell matkultur, lokal identitet och mattradition
  • Match-making med lokala mat- och dryckesproducenter
  • Gastronomiska regionala och lokala menyer
  • Gästupplevelsen av en lokal identitet och ett lokalt värdskap
  • Genomförbarhetsstudier av investeringar
  • Företags- och marknadsanalyser
  • Strategi- och konceptutveckling, samt positionering
  • Marketing/marknadsföring (inkl. Corporate identity)
  • Prissättning och prisoptimering (yield management)
  • Hållbarhetsarbete och miljöanpassning (inkl. Corporate Social Responsibility, CSR)
  • Digitalisering och virtual reality
  • Kvalitets- och effektivitetsmanagement
  • Medarbetarmanagement
  • Anläggningsutveckling (facility management)
  • Generationsskifte
  • Internationalisering
  • Rådgivning till företagssammanslutningar (inkl. Cluster management)

Är du intresserad?  Fyll i dina uppgifter nedan så kontaktar vi dig eller ring oss på 0704-574135 för kostnadsfri introduktion till paketlösningar. 

Läs hela inlägget »
Erikshester Gård Vetlanda Erikshester Gård Vetlanda

Att Svemestra på hemmaplan är populärt.
Svenskarnas inställning till att hyra ett fritidsboende är positiv och närmare hälften av svenskarna (45%) skulle kunna tänka sig att hyra ett fritidsboende i Sverige i sommar. 
Men hur gör man för att locka dem till sitt boende?

Ändra sökord på hemsidan 
Informationen är hämtar från Blockets undersökningar.Sökningar gjorda mellan 1-30 juni 2019 på Blocket.  Många privat uthyrare vet att detta är ett bra forum att annonsera på. Mest sökt inom kategorin fritidshus uthyres på Blocket just nu är:

1. Pool
2. Båt
3. Torp
4. Villavagn
5. Bastu
6. Husdjur tillåtet
7. Sjötomt
8. Strand
9. Skärgård
10. Hav

Sökordsoptimering
I ditt google konto kan du hämta upp de sökord som är vanligast och applicera dessa på din egen hemsida. Detta gör vi regelbundet för våra värdar på Bo på Lantgård där
Gårdens beskrivning alltid blir till en Tagline som beskriver Namn, typ av boende och geografisk plats. Som exempel Källsby mangårdsbyggnad tre turistlägenheter vid havet-Jörlanda 

Vill du veta mer om hur du kan göra för att optimera din hemsida och arbeta i sociala forum för att kunna fånga fler kunder så hör gärna av dig till mig.
Ewa-Britt Filipsson
info@landsbygdscoach.se
0704-574135
 

Läs hela inlägget »

Det pirrar i magen och man ser fram emot den där efterlängtade semestern. Så många gånger man har hört de käcka flygvärdinnorna på säkerhetsfilmen och tänker att det händer nog inte mig. Att flyga är ju faktiskt det säkraste reseformen vi har idag. 
 

Men om det skulle hända !
Det kan det ju faktiskt göra, men troligare är att det händer dig och du störtar i arbetslivet eller i familjesituationen. Då brukar man säga: Man måste brinna innan man blir utbränd. Men det kanske inte är helt rätt, det kan hända vem som helst och när som helst. Naturligt är tappa fotfäste när någon i närheten går bort eller någon drabbas av svår sjukdom.  Men det kan också handla om att bli osedd eller öppet trakasserad i arbetsliv och skola, något som är alldeles för vanligt i vårt liv idag och ökar i takt med vår stressade vardag. Ibland har man kanske bara gått i högvarv en längre tid och kroppen väljer att helt enkelt stänga av och gå i försvar. Det är då man behöver den där vänliga rösten som snällt uppmanar - Ta på dig masken innan du hjälper den som sitter bredvid dig. Det är då du måste lyssna och ta hjälp av någon som kan se dina problem utifrån.

Mina kunder är alla olika men har samma mål
Under det senaste året som coach i Timbanken Halland, Jämtland och Härjedalen, har jag coachat flera kunder som har det som yrke - att hjälpa de som störtat eller är på väg att falla. När jag gjort en genomlysning av verksamheterna, ser jag att det finns många inom samma gebit, vilket säkerligen visar att behovet är stort. Mina kunder är alla olika men har samma mål. Att se till att den de pratar med kommer upp på startbanan för att landa säkert igen.
Jag vill med detta göra en liten presentation av dem, då alla är tillgängliga såväl på mottagning, Online eller som föredragshållare kontakta dem gärna.

Ha en "Störtskön" sommar 
VI hörs
Ewa-Britt TImbanken Coach 

Cecilia Evers Certifierad KBT-ACT Coach Göteborg
Arbetar med stor glädje, passion och engagemang i alla mina klienter och åtaganden. Jag älskar det jag gör och jag gör det jag älskar! Att hjälpa och dela med mig av all min kunskap, motivera och inspirera människor till att må så bra som möjligt är det jag brinner för och drivs av. Coachar gärna över telefonen om du inte kan komma till henne.
 

Marie Larsson KBT coach Tankeriet Kungsbacka
Har  ett brinnande intresse för att förebygga och behandla psykisk ohälsa. Något som har kommit att växa utifrån grundyrket som distriktssköterska. Utbildning till kbt-terapeut och flertalet coach-utbildningar förverkligade hennes dröm om att hjälpa andra till att starta sin egna verksamhet Tankeriet. Ser gärna ungdomar i sina samtal.

Carola Freytag Diplomerad hälsovägledare Långås
Hennes resa med örter och huskurer och den andliga resan började när sonen var 3 år. Han hade astma och fick ta mycket mediciner och det kändes helt fel för mig att han skulle hålla på med detta. Då hade jag en kollega som kände en kvinna som var naturterapeut. Jag har gjort min utbildning hos henne och därefter tagit mitt diplom. Var hon trivs bäst är lätt att förstå.

Gunnar Johansson Professor 
Professor i kostvetenskap, professor i folkhälsovetenskap professor i hälsovetenskap. Med drivkraft är att ta reda på vad som stämmer när det gäller råd om hälsa, såsom kostråd, vad som gör oss lyckliga m.m. Han tycker det är viktigt att människor kan göra sina egna val och som grundar sig på vetenskap. Med stor kunskap i bagaget håller han föreläsningar företaget heter Ett Gott Liv.

Läs hela inlägget »

Hemester - Champing med flera!
Vår värld utvecklas ständigt och nya ord ploppar upp som kantareller ur marken en sommardag.
Under den senaste tiden har det kommit flera nyord som beskriver företeelse inom just besöksnäringen.
Nyorden har som regel att göra med stora samhällstrender och föds när vi ska beskriva något vi inte mött tidigare.
Här kommer våra favoritexempel på besöksnäringens nya vokabulär som alla bör känna till för att förstå vad besökarna pratar om 2019.

• Flygskam - känsla av att det ur miljösynpunkt är en förkastlig handling att flyga. 

• Hemester - en semester som spenderas i eller i närheten av hemmet. Ofta drivet av flygskam.

• Champing - Böda Sands eget varumärkesskyddade ord som är hälften charter och hälften camping. Tanken är att campinggästerna ska få det bästa av känslan från en charterresa utomlands, på en camping på hemmaplan istället. Kort sagt en kombination där det finaste med campingen behålls samtidigt som man lägger till det bästa med charterresan.

• Glamping – en mer exklusiv version av campandet. Erbjuder ofta boende i exklusiva tält med ståhöjd, golv och mysljus samt fasta sängar. 

• Svemester – en påminnelse om att det exklusiva inte behöver vara det avlägsna. Att det finns fantastiska och spännande upptäckter i vårt eget land. Bara man vågar sig bortom det trygga och bekanta.

• Eldförbudsilska – Frustration och ilska kopplad till eldningsförbud, framförallt vad gäller grillar. Denna ilska var en av sommaren 2018 års största snackisar.

• Skogsbad - Terapiform som går ut på att vistas i skogen som en metod för att minska stress.

• Personalliggarmagont - Frustration över att det kan vara svårt att som besöksföretagare korrekt skriva in och ut sig själv varje gång man går in eller ut från arbetsplatsen. Särskilt i fall där företagaren arbetar och bor i samma fastighet.

• Temporär local – Ingen vill ses som turist längre. Man vill vara en i gänget, en local, om än en väldigt kort tid. Paret med kamera på magen och solhatten på, blir alltmer sällsynt. Nu vill vi smälta in oavsett var vi är.

• Digital Detox Camp – I en vardag där vi är uppkopplade dygnet runt växer det fram en längtan att få fokusera på vad som sker här och nu. Det öppnar upp möjligheter för olika aktörer som arrangerar alltifrån avvänjningsläger till mer spirituella upplever helt utan digital uppkoppling.

Läs hela inlägget »
Etiketter: nyheter besöksnäring
Foto Landsbygdscoach Turism & Affärsutveckling Foto Landsbygdscoach Turism & Affärsutveckling


Med stöd av medel från Jordbruksverket och i syfte att paketera svensk landsbygd med fokus på lokal mat och dryck skall subventionerad rådgivning utgöra ett stöd för landsbygdsföretagare att utveckla sitt företagande inom besöksnäringen i Sverige.

Nyhet
Hushållningssällskapet och Riksföreningen Bo på Lantgård (www.bopalantgard.se) samordnar nu sina kompetenser och kommer att erbjuda subventionerad rådgivning till företagare på landsbygden som vill satsa på besöksnäring som hel eller deltid. 

Rådgivningen syftar till att företagen med hjälp av ökad kunskap om lokalt värdskap och marknadsföring av produkter med lokal identitet ska vidareutveckla sin professionalism och serviceinriktning. Som ett resultat ska målgruppen få verktyg att utveckla sin verksamhet och anläggning. Omsättningen av lokal mat, dryck och andra regionala produkter ska öka och bidra till en ökad igenkänning. I värdskapet och mötet med kunden ska företagare och anställda med stolthet kunna lyfta fram relevanta lokala och regiontypiska maträtter och drycker.

Den subventionerade rådgivningen är ett stöd för att utveckla små till medelstora verksamheter inom besöksnäringen på landsbygden och ska öka förutsättningarna för bättre lönsamhet och ökad sysselsättning 

För mer information om koncept och finansiering läs här

För mer information kontakta
Nicklas Bengtsson, Hushållningssällskapet Jönköping, tel. 070-964 30 08
nicklas.bengtsson@hushallningssallskapet.se
Annika Jönsson, Hushållningssällskapet Skåne,  tel. 010-476 20 10 annika.jonsson@hushallningssallskapet.se

Ewa-Britt Filipsson - Anders Grevby Bo på Lantgård Sverige info@bopalantgard.se
Landsbygdscoach Turism & Affärsutveckling tel.0704-574135  

Läs hela inlägget »

Funderar du på att öka intäkterna på din gård men inte riktigt vet hur. Har du tomma lokaler, stor trädgård eller kanske fin skog och fiskevatten. Då kan besöksnäringen eller vad man i dagligt tal säger turism vara en lösning.

Turismen är den näring som har snabbast tillväxt i världen och i takt med att befolkningen flyttar från landet till staden ökar behovet att få komma bort från storstan. Fler och fler efterfrågar en aktiv semester eller konferens, där det finns möjlighet att röra på kroppen och framförallt lära sig något nytt. Säkert har du också som många andra, med dig ett kärt matminne hem från en genomförd semester. 
Den där getosten, bondbrödet med äkta smör på eller den fantastiska honungen och gurkan som du köpte en extra burk av för att ge bort i present blir smakliga minnen för livet. 
 
Vad kan du utveckla på din gård och vad kan du få i plånboken ?

  • Har du ett hus som inte används eller en outnyttjad lägenhet och kanske plats för extra frukostgäster ?
  • Har du en trädgårdstäppa du är stolt över – eller vill du ha hjälp i trädgårdslandet ?
  • Har du en busshållplats nära din framfart ? eller några cyklar som inte används ?
  • Har du en liten sjö med fisk i ? Har du en skog med fina stigar ?
  • Har du plats för en eller flera husbilar på din mark ?
  • Har du en liten gårdsbutik och kanske behöver sälja mer ?


Listan kan göras lång och möjligheterna är många. Genom att förverkliga något man trodde inte var möjligt bidrar du också till att hålla landsbygden levande. Därför erbjuder vi dig ett antal startpaket inom besöksnäringsutveckling där du kan välja vilket område du vill lära dig mer om och få handfast hjälp med. 
 
Paket 1 Gårdslogi  
B&B, självhushåll, gårdshotell, tom lägenhet
Affärsplan, varumärke, offentliga kontakter, marknadsföring, värdskap, matkoncept, kvalitetssäkring, prissättning, finansiering, ekologisk hållbarhet, exportturism
 
Paket 2 – Aktiv gårdsverksamhet för grupp och enskilda
Gårdsbutik, Trädgård, Event, Aktivitet
Affärsplan, varumärke, offentliga kontakter, Paketering inkl paketreselagen, prissättning, värdskap, kvalitetssäkring för export. Marknadsföring, juridik, ekologisk hållbarhet, lokal mat
 
Paket 3 – Outnyttjade naturresurser
Ställplats, Campingplats, Vildmarksboende, fiskevatten, jakträtter
Affärsplan, varumärke, juridik, finansiering, offentliga kontakter, prissättning, värdskap, kvalitetssäkring för export, marknadsföring. Ekologisk hållbarhet, exportturism. 

Offertförfrågan paketutbildning för grupper. 
Startupp paket för enskild firma eller mindre företag 1.000 kr ex moms. Omfattning delges vid kostnadsfri introduktion per telefon.
 
Ewa-Britt Filipsson
Bo på Lantgård Sverige
2019-02-07

Läs hela inlägget »

Vår sommar har i år varit lite annorlunda. Supporttelefonen för Bo på Lantgård har varit på dygnet runt. Det är alltid roligt med såväl värd som gästkontakter. Som det ser ut så har vår svenska landsbygd haft många utländska turister i sitt hägn. Och spännande är att se att det också är långväga gäster från jordens alla hörn som hittar till det inte längre så kylslagna Norden. Fotot är taget på B&B Skärterum i Halland. 

Snart drar vi  - Sensommaravkoppling och jobb

Lägligt kom då en förfrågan från ett företag på Åland om hjälp med marknadsföring. När det också visar sig att Granlunda gård är en hästgård med stor potential så klart man vill hjälpa till.
På gården finns förutom ett fantastiskt fint ridhus och stall ett fint boende med 6 rum. Nu vill man komma igång med marknadsföringen och ser nätverkande med andra liknande gårdar i Sverige som en stor fördel. 
Den första hästgården vi hjälpte var redan 2010, då spanska Finca Vive Canarias på Teneriffa kallade på oss. Detta resulterade i en fantastiskt fin kombovecka vid Teides kant med mycket god mat och hästupplevelser och jobb. Hoppas det blir lika bra här.

Under vår/försommar har vi coachat flertalet landsbygdsföretagare i Halland där vi besökt alla. I Jämtland/Härjedalen har vi coachat per telefon. Många av dem har en nu en fin utvecklingskurva och det är så roligt att följa.  En av som syns mest och som var i sin linda är Gamlens Gård utanför Grimeton. Idén som vi hjälpte till att utforma tog fart redan vid första öppna helgen. Förutom öppen gårdsverksamhet med kafé, butik och aktiviteter värnar de om de svenska djurrasernas bevarande. 

Café Bageri och mittemellan roliga besök!
Lindas Ekokafé  har Patriks Prylar som granne. De har bosatt sig i en gammal ladugård strax utanför Halmstad. Genom uppfinningsrikedom bra samarbete och galna upptåg hjälper de varandra genialiskt. Här har vi landat vid tre tillfälle.  Hos Linda får du en utsökt ekologisk lunch eller gofika. Hos Patrik får du en unik upplevelse direkt när du kliver innanför dörren. Ett besöksmål du absolut inte skall missa om du har vägarna förbi. Vi besökte också Gårdsbageriet i Idala och kan man säga att det svängde loss ordentligt. Det blev en fasligt fart  med nya nätverk och produkter. Full fart på Lördagsfrukostar och många personliga inlägg på sociala medier.

Samarbeten i  Kungsbacka 
Fixat samarbetet i Kungsbacka har nya Gymmet på Kabelgatan 9 gjort i sommar, där företaget Make It Agneta är en av drivande i nätverket. Nya hemsidor har vi varit delaktiga i tack vare Timbanken Halland, vilket främjar flera företagare. 
Granne till dem verkar 
Solkraftverket där vi också varit och konsulterat två gånger. Nu ser vi företaget sätta upp solceller i våra hemtrakter, alltid roligt när det händer saker så där med en gång.

Timbanken Jämtland Härjedalen.

Det är lite långt att åka men istället har vi jobbat med coachning via telefon och arbetsuppgifter per mejl. Så skojigt att upptäcka att vi faktiskt jobbade med ett av Sveriges bästa Retro Kaféer rankade av tidningen LAND. Svenssons Kafé hittar du på Frösön. Vi hittade en massa skojiga artiklar och fina bilder och blåste lite liv i marknadsföringen under några veckor. Här var tipset också nätverkande med andra.

Hösten 2018 - affärsutveckling och marknadsföring för ditt företag

Ovanstående är bara ett axplock av härliga besök.  Vi har gjort så många fler coachbesök under våren och i höst hoppas vi på fler spännande coachtimmar. 
Driver du företag inom Timbankens regioner kan du få kostnadsfri hjälp av oss.
Det vi erbjuder är hjälp med marknadsföring, försäljning, Webbanalyser, SEO för hemsidor Sociala konto, affärsplaner/projektmedelansökningar för offentlig finansiering. fotografering, produktutveckling.
Spetskompetens Besöksnäring/turism men går lika bra med andra företagsformer som behöver en skjuts framåt. 

Vi fortsätter i höst också att hjälpa Bo på Lantgård och ansvarar för marknadsföring, produktutveckling och framförallt medlems och kundsupport. 
Vi tar även andra uppdrag för dig som inte finns med inom dessa område.

Hör gärna av dig till Ewa-Britt Filipsson om du undrar och behöver ha råd och tips
Telefon 0704-574135 info@landsbygdscoach.se

Läs hela inlägget »
Etiketter: nyheter


"Hej Ewa-Britt,Du är helt fantastisk, vet du det? Åh, jag tycker du är så grym! Och så inspirerande! Jag använder alla timmar jag (5) hos dig"

Hela våren har vi åkt på uppdrag Timbanken Halland. Och visst blir man glad när det kommer ett mejl från tidigare kund.

Alla mina kunder är unika och kommer med så bra inspel. Vi arbetar med i huvudsak med koncept och affärsutveckling för småskaliga verksamheteri första hand på landsbygden. Under våren har vi coachat flertalet företagare inom "Mathalland" vilket är väldigt inspirerande. Det känns som vi blåser liv i mycket av det som den enskilde företagaren inte hinner ta tag i. Med litet bollande över en kopp kaffé kan de där tankarna helt plötsligt bli till nya tag. 

Det är så oerhört tacksamt när tidigare kunder som ovan hör av sig igen och vill träffas på nytt. Det är inte kunder vi jobbar med det känns som vi får vänner för livet.
 

Läs hela inlägget »

Nu är vi igång igen med coachning för företagare vilka ansökt om kostnadsfri rådgivning i Timbanken Region Halland, Jämtland och Härjedalen. 
Vi har hunnit med några resor ner till Halland och det har varit företagare i främsta hand i Kungsbacka som fått vår hjälp. Under de kommande veckorna besöker vi Halmstad.
För företagare som befinner sig långt upp i norr så är mötesplatsen datoruppkopplad och funkar bra via Skype eller Messenger. Vi coachar i första hand när det gäller marknadsföring, men har även i år startat upp med att hjälpa nystartare med marknadsplanering och projektmedelansökningar.

Nyföretagarhjälp har ökat
En av de första nyföretagare i Halland vi hjälpte upp på banan är Linda Pilcher grundare av Hagarnas Mejeri. Så roligt att följa arbetet och inte minst med senaste uppdateringen - en bronsplats för sina fina ostar. Hösten avslutades med två nystartare och har i februari också startat upp med två nya i Härjedalen. Utöver det så har vi varit behjälpliga i en större ansökan för investeringshjälp med offentliga medel till produktionslokal inom mat och besöksnäring Halland.

Inspirerande och utvecklande är det att få träffa alla dessa entreprenörer i alla branscher. En erfarenhet att dela med sig till flera framgent.
Ewa-Britt Filipsson
Affärscoach
Landsbygdscoach Turism & Affärsutveckling
 

Läs hela inlägget »

 Meet the locals - hur du kan dra nytta av husbilsturism i ditt företag

The road makes the difference
The road makes the difference

Är du intresserad av husbilsturism ?
Tillsammans med vår samarbetspartner Daylight Husbilcenter i Husqvarna som driver nätverket Gonaturetrip ställs nu frågan till företagare på den svenska landsbygden – vill ni vara med ?
 
Historik
Gonaturetrip startade för 7 år sedan av Eva Oscarsson delägare i Daylight Husbil med säte i Husqvarna, i syfte att uppmärksamma turer i den Småländska landsbygden. Vi hjälpte nätverket igång och medverkade till att skapa pitchen ”The road makes the difference”. Detta i syfte att  visa mångfald i svensk landsbygd och att erbjuda rastplats/ställplats , där man kanske normalt inte kommer åt eller hittar. På så sätt har företag inom olika branscher kunnat medverka. Företagen finns spridda inom Sverige.
 
Affärsidén
Daylight Husbil köper in husbilar i Sverige under vårsäsong, rustar upp dem och marknadsför i första hand till kunder utomlands. De flesta kunder flyger in eller tar sig med bil till Göteborg. Där hämtas de upp och får sin bokade husbil.  I bilen ligger också de reseförslag med hänvisning till deltagande företag i den region som de väljer att resa till. Under dessa år har kunderna mer och mer övergått till Pluskunder dvs de som reser med god ekonomi och har en egen sida med förslag på premiumupplevelser - Meet the locals där besökaren möter lokalbor och kan dela en dagsupplevelse  i gårdssysslor eller bara vanlig gemenskap eller kanske en aktivitet som fiske och ridning mm.  Uthyrningssiffrorna på husbillar som rullar genom Sverige är goda och ökar stadigt varje år.  Företaget ser det som ett mervärde att kunna erbjuda riktigt bra upplevelser inom det område kunderna besöker.
 
Win  Win för nätverksarbete
Vi följer och stötar nätverket som leds av Eva, hon har sina rötter i Laholmstrakten Knäred och är den som ser till att införliva projektmedel för att skapa utbildningsmöjligheter och marknadsföring för deltagande företag till en väldigt lite deltagarkostnad. Fler och fler företagare har anslutit sig och är nu spridda över Sverige.  En helt ny hemsida skapades och släpptes i våras. I arbetet med marknadsföringen jobbar professionella översättare och högskolestudenter inom media. Marknadsföringen sker i Norden, Tyskland och Spanien.
 
Hemsidan med reseförslag heter www.gonaturetrip.com
Hemsidan med Premiumupplevelse heter  www.premiumgonaturetrip.se -
 
Är du intresserad av att medverka och marknadsföra ditt företag på en växande marknad, så tänker vi oss att i starten av nästa år hålla ett eller flera informations/nätverksmöte på en eller flera platser i vår
 
Anmäl ditt intresse till mig på info@landsbygdscoach.se märk ditt mejl "Husbil" och skriv vilken kommun/ort du finns på.
 
Bästa hälsningar
Ewa-Britt Filipsson
0704-574135
 
 

Läs hela inlägget »
Foto: Nösund Havshotell Foto: Nösund Havshotell

Att mat och besöksnäring hänger ihop är självklart. Forskning visar på att mat och dryck är huvudattraktionen för besökare och begrepp som matturism är välkänt. Här finns en stor potential att utveckla sina affärer och stärka landsbygdens besöksnäring genom att lyfta fram maten som central.

Subventionerade utbildningspaket

Du som driver företag med servering av mat och dryck, besöksanläggningar och servicebolag samt turistinformation kan ta del av denna rådgivning till ett subventionerat pris med uppemot 70 % av kostnaden från 255 kr/h satsningen ägs av Hushållningssällskapet med stöd från EU medel genom Landsbygdsprogrammet.

Vad kan vi göra för dig !

Vi har möjlighet att hjälpa dig som företagare att formulera och ta fram matprodukter som lockar till sig turister, vi kan koppla ihop dig med andra företagare som gör att ni når ut till fler personer. Vi kan ge råd på vägen för att få in mer fokus på lokal mat. Dessutom kan vi hjälpa till med insatser för att stärka din besöksanläggning såsom prissättning, strategi och konceptutveckling, positionering, marknadsföring, förstudier vid investeringar, generationsskifte med mera.

  • Hjälp att köpa in och kunna erbjuda produkter med mer lokala råvaror och produkter inom mat och dryck
  • Kartläggning av efterfrågan och utbud på underleverantörer av lokal och regional mat och dryck
  • Hur du lyfter upp den lokala identiteten och värdet av regiontypisk mat och dryck
  • Rådgivning inom värdskap såsom service och bemötande kopplat till lokal identitet och matkultur, såsom seder och bruk kopplade till bemötande, mat och dryck
  • Användning av traditionell matkultur, lokal identitet och mattradition
  • Match-making med lokala mat- och dryckesproducenter
  • Gastronomiska regionala och lokala menyer
  • Gästupplevelsen av en lokal identitet och ett lokalt värdskap
  • Genomförbarhetsstudier av investeringar
  • Företags- och marknadsanalyser
  • Strategi- och konceptutveckling, samt positionering
  • Marketing/marknadsföring (inkl. Corporate identity)
  • Prissättning och prisoptimering (yield management)
  • Hållbarhetsarbete och miljöanpassning (inkl. Corporate Social Responsibility, CSR)
  • Digitalisering och virtual reality
  • Kvalitets- och effektivitetsmanagement
  • Medarbetarmanagement
  • Anläggningsutveckling (facility management)
  • Generationsskifte
  • Internationalisering
  • Rådgivning till företagssammanslutningar (inkl. Cluster management)

Är du intresserad?  Fyll i dina uppgifter nedan så kontaktar vi dig eller ring oss på 0704-574135 för kostnadsfri introduktion till paketlösningar. 

Läs hela inlägget »
Erikshester Gård Vetlanda Erikshester Gård Vetlanda

Att Svemestra på hemmaplan är populärt.
Svenskarnas inställning till att hyra ett fritidsboende är positiv och närmare hälften av svenskarna (45%) skulle kunna tänka sig att hyra ett fritidsboende i Sverige i sommar. 
Men hur gör man för att locka dem till sitt boende?

Ändra sökord på hemsidan 
Informationen är hämtar från Blockets undersökningar.Sökningar gjorda mellan 1-30 juni 2019 på Blocket.  Många privat uthyrare vet att detta är ett bra forum att annonsera på. Mest sökt inom kategorin fritidshus uthyres på Blocket just nu är:

1. Pool
2. Båt
3. Torp
4. Villavagn
5. Bastu
6. Husdjur tillåtet
7. Sjötomt
8. Strand
9. Skärgård
10. Hav

Sökordsoptimering
I ditt google konto kan du hämta upp de sökord som är vanligast och applicera dessa på din egen hemsida. Detta gör vi regelbundet för våra värdar på Bo på Lantgård där
Gårdens beskrivning alltid blir till en Tagline som beskriver Namn, typ av boende och geografisk plats. Som exempel Källsby mangårdsbyggnad tre turistlägenheter vid havet-Jörlanda 

Vill du veta mer om hur du kan göra för att optimera din hemsida och arbeta i sociala forum för att kunna fånga fler kunder så hör gärna av dig till mig.
Ewa-Britt Filipsson
info@landsbygdscoach.se
0704-574135
 

Läs hela inlägget »

Det pirrar i magen och man ser fram emot den där efterlängtade semestern. Så många gånger man har hört de käcka flygvärdinnorna på säkerhetsfilmen och tänker att det händer nog inte mig. Att flyga är ju faktiskt det säkraste reseformen vi har idag. 
 

Men om det skulle hända !
Det kan det ju faktiskt göra, men troligare är att det händer dig och du störtar i arbetslivet eller i familjesituationen. Då brukar man säga: Man måste brinna innan man blir utbränd. Men det kanske inte är helt rätt, det kan hända vem som helst och när som helst. Naturligt är tappa fotfäste när någon i närheten går bort eller någon drabbas av svår sjukdom.  Men det kan också handla om att bli osedd eller öppet trakasserad i arbetsliv och skola, något som är alldeles för vanligt i vårt liv idag och ökar i takt med vår stressade vardag. Ibland har man kanske bara gått i högvarv en längre tid och kroppen väljer att helt enkelt stänga av och gå i försvar. Det är då man behöver den där vänliga rösten som snällt uppmanar - Ta på dig masken innan du hjälper den som sitter bredvid dig. Det är då du måste lyssna och ta hjälp av någon som kan se dina problem utifrån.

Mina kunder är alla olika men har samma mål
Under det senaste året som coach i Timbanken Halland, Jämtland och Härjedalen, har jag coachat flera kunder som har det som yrke - att hjälpa de som störtat eller är på väg att falla. När jag gjort en genomlysning av verksamheterna, ser jag att det finns många inom samma gebit, vilket säkerligen visar att behovet är stort. Mina kunder är alla olika men har samma mål. Att se till att den de pratar med kommer upp på startbanan för att landa säkert igen.
Jag vill med detta göra en liten presentation av dem, då alla är tillgängliga såväl på mottagning, Online eller som föredragshållare kontakta dem gärna.

Ha en "Störtskön" sommar 
VI hörs
Ewa-Britt TImbanken Coach 

Cecilia Evers Certifierad KBT-ACT Coach Göteborg
Arbetar med stor glädje, passion och engagemang i alla mina klienter och åtaganden. Jag älskar det jag gör och jag gör det jag älskar! Att hjälpa och dela med mig av all min kunskap, motivera och inspirera människor till att må så bra som möjligt är det jag brinner för och drivs av. Coachar gärna över telefonen om du inte kan komma till henne.
 

Marie Larsson KBT coach Tankeriet Kungsbacka
Har  ett brinnande intresse för att förebygga och behandla psykisk ohälsa. Något som har kommit att växa utifrån grundyrket som distriktssköterska. Utbildning till kbt-terapeut och flertalet coach-utbildningar förverkligade hennes dröm om att hjälpa andra till att starta sin egna verksamhet Tankeriet. Ser gärna ungdomar i sina samtal.

Carola Freytag Diplomerad hälsovägledare Långås
Hennes resa med örter och huskurer och den andliga resan började när sonen var 3 år. Han hade astma och fick ta mycket mediciner och det kändes helt fel för mig att han skulle hålla på med detta. Då hade jag en kollega som kände en kvinna som var naturterapeut. Jag har gjort min utbildning hos henne och därefter tagit mitt diplom. Var hon trivs bäst är lätt att förstå.

Gunnar Johansson Professor 
Professor i kostvetenskap, professor i folkhälsovetenskap professor i hälsovetenskap. Med drivkraft är att ta reda på vad som stämmer när det gäller råd om hälsa, såsom kostråd, vad som gör oss lyckliga m.m. Han tycker det är viktigt att människor kan göra sina egna val och som grundar sig på vetenskap. Med stor kunskap i bagaget håller han föreläsningar företaget heter Ett Gott Liv.

Läs hela inlägget »

Hemester - Champing med flera!
Vår värld utvecklas ständigt och nya ord ploppar upp som kantareller ur marken en sommardag.
Under den senaste tiden har det kommit flera nyord som beskriver företeelse inom just besöksnäringen.
Nyorden har som regel att göra med stora samhällstrender och föds när vi ska beskriva något vi inte mött tidigare.
Här kommer våra favoritexempel på besöksnäringens nya vokabulär som alla bör känna till för att förstå vad besökarna pratar om 2019.

• Flygskam - känsla av att det ur miljösynpunkt är en förkastlig handling att flyga. 

• Hemester - en semester som spenderas i eller i närheten av hemmet. Ofta drivet av flygskam.

• Champing - Böda Sands eget varumärkesskyddade ord som är hälften charter och hälften camping. Tanken är att campinggästerna ska få det bästa av känslan från en charterresa utomlands, på en camping på hemmaplan istället. Kort sagt en kombination där det finaste med campingen behålls samtidigt som man lägger till det bästa med charterresan.

• Glamping – en mer exklusiv version av campandet. Erbjuder ofta boende i exklusiva tält med ståhöjd, golv och mysljus samt fasta sängar. 

• Svemester – en påminnelse om att det exklusiva inte behöver vara det avlägsna. Att det finns fantastiska och spännande upptäckter i vårt eget land. Bara man vågar sig bortom det trygga och bekanta.

• Eldförbudsilska – Frustration och ilska kopplad till eldningsförbud, framförallt vad gäller grillar. Denna ilska var en av sommaren 2018 års största snackisar.

• Skogsbad - Terapiform som går ut på att vistas i skogen som en metod för att minska stress.

• Personalliggarmagont - Frustration över att det kan vara svårt att som besöksföretagare korrekt skriva in och ut sig själv varje gång man går in eller ut från arbetsplatsen. Särskilt i fall där företagaren arbetar och bor i samma fastighet.

• Temporär local – Ingen vill ses som turist längre. Man vill vara en i gänget, en local, om än en väldigt kort tid. Paret med kamera på magen och solhatten på, blir alltmer sällsynt. Nu vill vi smälta in oavsett var vi är.

• Digital Detox Camp – I en vardag där vi är uppkopplade dygnet runt växer det fram en längtan att få fokusera på vad som sker här och nu. Det öppnar upp möjligheter för olika aktörer som arrangerar alltifrån avvänjningsläger till mer spirituella upplever helt utan digital uppkoppling.

Läs hela inlägget »
Etiketter: nyheter besöksnäring
Foto Landsbygdscoach Turism & Affärsutveckling Foto Landsbygdscoach Turism & Affärsutveckling


Med stöd av medel från Jordbruksverket och i syfte att paketera svensk landsbygd med fokus på lokal mat och dryck skall subventionerad rådgivning utgöra ett stöd för landsbygdsföretagare att utveckla sitt företagande inom besöksnäringen i Sverige.

Nyhet
Hushållningssällskapet och Riksföreningen Bo på Lantgård (www.bopalantgard.se) samordnar nu sina kompetenser och kommer att erbjuda subventionerad rådgivning till företagare på landsbygden som vill satsa på besöksnäring som hel eller deltid. 

Rådgivningen syftar till att företagen med hjälp av ökad kunskap om lokalt värdskap och marknadsföring av produkter med lokal identitet ska vidareutveckla sin professionalism och serviceinriktning. Som ett resultat ska målgruppen få verktyg att utveckla sin verksamhet och anläggning. Omsättningen av lokal mat, dryck och andra regionala produkter ska öka och bidra till en ökad igenkänning. I värdskapet och mötet med kunden ska företagare och anställda med stolthet kunna lyfta fram relevanta lokala och regiontypiska maträtter och drycker.

Den subventionerade rådgivningen är ett stöd för att utveckla små till medelstora verksamheter inom besöksnäringen på landsbygden och ska öka förutsättningarna för bättre lönsamhet och ökad sysselsättning 

För mer information om koncept och finansiering läs här

För mer information kontakta
Nicklas Bengtsson, Hushållningssällskapet Jönköping, tel. 070-964 30 08
nicklas.bengtsson@hushallningssallskapet.se
Annika Jönsson, Hushållningssällskapet Skåne,  tel. 010-476 20 10 annika.jonsson@hushallningssallskapet.se

Ewa-Britt Filipsson - Anders Grevby Bo på Lantgård Sverige info@bopalantgard.se
Landsbygdscoach Turism & Affärsutveckling tel.0704-574135  

Läs hela inlägget »

Funderar du på att öka intäkterna på din gård men inte riktigt vet hur. Har du tomma lokaler, stor trädgård eller kanske fin skog och fiskevatten. Då kan besöksnäringen eller vad man i dagligt tal säger turism vara en lösning.

Turismen är den näring som har snabbast tillväxt i världen och i takt med att befolkningen flyttar från landet till staden ökar behovet att få komma bort från storstan. Fler och fler efterfrågar en aktiv semester eller konferens, där det finns möjlighet att röra på kroppen och framförallt lära sig något nytt. Säkert har du också som många andra, med dig ett kärt matminne hem från en genomförd semester. 
Den där getosten, bondbrödet med äkta smör på eller den fantastiska honungen och gurkan som du köpte en extra burk av för att ge bort i present blir smakliga minnen för livet. 
 
Vad kan du utveckla på din gård och vad kan du få i plånboken ?

  • Har du ett hus som inte används eller en outnyttjad lägenhet och kanske plats för extra frukostgäster ?
  • Har du en trädgårdstäppa du är stolt över – eller vill du ha hjälp i trädgårdslandet ?
  • Har du en busshållplats nära din framfart ? eller några cyklar som inte används ?
  • Har du en liten sjö med fisk i ? Har du en skog med fina stigar ?
  • Har du plats för en eller flera husbilar på din mark ?
  • Har du en liten gårdsbutik och kanske behöver sälja mer ?


Listan kan göras lång och möjligheterna är många. Genom att förverkliga något man trodde inte var möjligt bidrar du också till att hålla landsbygden levande. Därför erbjuder vi dig ett antal startpaket inom besöksnäringsutveckling där du kan välja vilket område du vill lära dig mer om och få handfast hjälp med. 
 
Paket 1 Gårdslogi  
B&B, självhushåll, gårdshotell, tom lägenhet
Affärsplan, varumärke, offentliga kontakter, marknadsföring, värdskap, matkoncept, kvalitetssäkring, prissättning, finansiering, ekologisk hållbarhet, exportturism
 
Paket 2 – Aktiv gårdsverksamhet för grupp och enskilda
Gårdsbutik, Trädgård, Event, Aktivitet
Affärsplan, varumärke, offentliga kontakter, Paketering inkl paketreselagen, prissättning, värdskap, kvalitetssäkring för export. Marknadsföring, juridik, ekologisk hållbarhet, lokal mat
 
Paket 3 – Outnyttjade naturresurser
Ställplats, Campingplats, Vildmarksboende, fiskevatten, jakträtter
Affärsplan, varumärke, juridik, finansiering, offentliga kontakter, prissättning, värdskap, kvalitetssäkring för export, marknadsföring. Ekologisk hållbarhet, exportturism. 

Offertförfrågan paketutbildning för grupper. 
Startupp paket för enskild firma eller mindre företag 1.000 kr ex moms. Omfattning delges vid kostnadsfri introduktion per telefon.
 
Ewa-Britt Filipsson
Bo på Lantgård Sverige
2019-02-07

Läs hela inlägget »

Vår sommar har i år varit lite annorlunda. Supporttelefonen för Bo på Lantgård har varit på dygnet runt. Det är alltid roligt med såväl värd som gästkontakter. Som det ser ut så har vår svenska landsbygd haft många utländska turister i sitt hägn. Och spännande är att se att det också är långväga gäster från jordens alla hörn som hittar till det inte längre så kylslagna Norden. Fotot är taget på B&B Skärterum i Halland. 

Snart drar vi  - Sensommaravkoppling och jobb

Lägligt kom då en förfrågan från ett företag på Åland om hjälp med marknadsföring. När det också visar sig att Granlunda gård är en hästgård med stor potential så klart man vill hjälpa till.
På gården finns förutom ett fantastiskt fint ridhus och stall ett fint boende med 6 rum. Nu vill man komma igång med marknadsföringen och ser nätverkande med andra liknande gårdar i Sverige som en stor fördel. 
Den första hästgården vi hjälpte var redan 2010, då spanska Finca Vive Canarias på Teneriffa kallade på oss. Detta resulterade i en fantastiskt fin kombovecka vid Teides kant med mycket god mat och hästupplevelser och jobb. Hoppas det blir lika bra här.

Under vår/försommar har vi coachat flertalet landsbygdsföretagare i Halland där vi besökt alla. I Jämtland/Härjedalen har vi coachat per telefon. Många av dem har en nu en fin utvecklingskurva och det är så roligt att följa.  En av som syns mest och som var i sin linda är Gamlens Gård utanför Grimeton. Idén som vi hjälpte till att utforma tog fart redan vid första öppna helgen. Förutom öppen gårdsverksamhet med kafé, butik och aktiviteter värnar de om de svenska djurrasernas bevarande. 

Café Bageri och mittemellan roliga besök!
Lindas Ekokafé  har Patriks Prylar som granne. De har bosatt sig i en gammal ladugård strax utanför Halmstad. Genom uppfinningsrikedom bra samarbete och galna upptåg hjälper de varandra genialiskt. Här har vi landat vid tre tillfälle.  Hos Linda får du en utsökt ekologisk lunch eller gofika. Hos Patrik får du en unik upplevelse direkt när du kliver innanför dörren. Ett besöksmål du absolut inte skall missa om du har vägarna förbi. Vi besökte också Gårdsbageriet i Idala och kan man säga att det svängde loss ordentligt. Det blev en fasligt fart  med nya nätverk och produkter. Full fart på Lördagsfrukostar och många personliga inlägg på sociala medier.

Samarbeten i  Kungsbacka 
Fixat samarbetet i Kungsbacka har nya Gymmet på Kabelgatan 9 gjort i sommar, där företaget Make It Agneta är en av drivande i nätverket. Nya hemsidor har vi varit delaktiga i tack vare Timbanken Halland, vilket främjar flera företagare. 
Granne till dem verkar 
Solkraftverket där vi också varit och konsulterat två gånger. Nu ser vi företaget sätta upp solceller i våra hemtrakter, alltid roligt när det händer saker så där med en gång.

Timbanken Jämtland Härjedalen.

Det är lite långt att åka men istället har vi jobbat med coachning via telefon och arbetsuppgifter per mejl. Så skojigt att upptäcka att vi faktiskt jobbade med ett av Sveriges bästa Retro Kaféer rankade av tidningen LAND. Svenssons Kafé hittar du på Frösön. Vi hittade en massa skojiga artiklar och fina bilder och blåste lite liv i marknadsföringen under några veckor. Här var tipset också nätverkande med andra.

Hösten 2018 - affärsutveckling och marknadsföring för ditt företag

Ovanstående är bara ett axplock av härliga besök.  Vi har gjort så många fler coachbesök under våren och i höst hoppas vi på fler spännande coachtimmar. 
Driver du företag inom Timbankens regioner kan du få kostnadsfri hjälp av oss.
Det vi erbjuder är hjälp med marknadsföring, försäljning, Webbanalyser, SEO för hemsidor Sociala konto, affärsplaner/projektmedelansökningar för offentlig finansiering. fotografering, produktutveckling.
Spetskompetens Besöksnäring/turism men går lika bra med andra företagsformer som behöver en skjuts framåt. 

Vi fortsätter i höst också att hjälpa Bo på Lantgård och ansvarar för marknadsföring, produktutveckling och framförallt medlems och kundsupport. 
Vi tar även andra uppdrag för dig som inte finns med inom dessa område.

Hör gärna av dig till Ewa-Britt Filipsson om du undrar och behöver ha råd och tips
Telefon 0704-574135 info@landsbygdscoach.se

Läs hela inlägget »
Etiketter: nyheter


"Hej Ewa-Britt,Du är helt fantastisk, vet du det? Åh, jag tycker du är så grym! Och så inspirerande! Jag använder alla timmar jag (5) hos dig"

Hela våren har vi åkt på uppdrag Timbanken Halland. Och visst blir man glad när det kommer ett mejl från tidigare kund.

Alla mina kunder är unika och kommer med så bra inspel. Vi arbetar med i huvudsak med koncept och affärsutveckling för småskaliga verksamheteri första hand på landsbygden. Under våren har vi coachat flertalet företagare inom "Mathalland" vilket är väldigt inspirerande. Det känns som vi blåser liv i mycket av det som den enskilde företagaren inte hinner ta tag i. Med litet bollande över en kopp kaffé kan de där tankarna helt plötsligt bli till nya tag. 

Det är så oerhört tacksamt när tidigare kunder som ovan hör av sig igen och vill träffas på nytt. Det är inte kunder vi jobbar med det känns som vi får vänner för livet.
 

Läs hela inlägget »

Nu är vi igång igen med coachning för företagare vilka ansökt om kostnadsfri rådgivning i Timbanken Region Halland, Jämtland och Härjedalen. 
Vi har hunnit med några resor ner till Halland och det har varit företagare i främsta hand i Kungsbacka som fått vår hjälp. Under de kommande veckorna besöker vi Halmstad.
För företagare som befinner sig långt upp i norr så är mötesplatsen datoruppkopplad och funkar bra via Skype eller Messenger. Vi coachar i första hand när det gäller marknadsföring, men har även i år startat upp med att hjälpa nystartare med marknadsplanering och projektmedelansökningar.

Nyföretagarhjälp har ökat
En av de första nyföretagare i Halland vi hjälpte upp på banan är Linda Pilcher grundare av Hagarnas Mejeri. Så roligt att följa arbetet och inte minst med senaste uppdateringen - en bronsplats för sina fina ostar. Hösten avslutades med två nystartare och har i februari också startat upp med två nya i Härjedalen. Utöver det så har vi varit behjälpliga i en större ansökan för investeringshjälp med offentliga medel till produktionslokal inom mat och besöksnäring Halland.

Inspirerande och utvecklande är det att få träffa alla dessa entreprenörer i alla branscher. En erfarenhet att dela med sig till flera framgent.
Ewa-Britt Filipsson
Affärscoach
Landsbygdscoach Turism & Affärsutveckling
 

Läs hela inlägget »

 Meet the locals - hur du kan dra nytta av husbilsturism i ditt företag

The road makes the difference
The road makes the difference

Är du intresserad av husbilsturism ?
Tillsammans med vår samarbetspartner Daylight Husbilcenter i Husqvarna som driver nätverket Gonaturetrip ställs nu frågan till företagare på den svenska landsbygden – vill ni vara med ?
 
Historik
Gonaturetrip startade för 7 år sedan av Eva Oscarsson delägare i Daylight Husbil med säte i Husqvarna, i syfte att uppmärksamma turer i den Småländska landsbygden. Vi hjälpte nätverket igång och medverkade till att skapa pitchen ”The road makes the difference”. Detta i syfte att  visa mångfald i svensk landsbygd och att erbjuda rastplats/ställplats , där man kanske normalt inte kommer åt eller hittar. På så sätt har företag inom olika branscher kunnat medverka. Företagen finns spridda inom Sverige.
 
Affärsidén
Daylight Husbil köper in husbilar i Sverige under vårsäsong, rustar upp dem och marknadsför i första hand till kunder utomlands. De flesta kunder flyger in eller tar sig med bil till Göteborg. Där hämtas de upp och får sin bokade husbil.  I bilen ligger också de reseförslag med hänvisning till deltagande företag i den region som de väljer att resa till. Under dessa år har kunderna mer och mer övergått till Pluskunder dvs de som reser med god ekonomi och har en egen sida med förslag på premiumupplevelser - Meet the locals där besökaren möter lokalbor och kan dela en dagsupplevelse  i gårdssysslor eller bara vanlig gemenskap eller kanske en aktivitet som fiske och ridning mm.  Uthyrningssiffrorna på husbillar som rullar genom Sverige är goda och ökar stadigt varje år.  Företaget ser det som ett mervärde att kunna erbjuda riktigt bra upplevelser inom det område kunderna besöker.
 
Win  Win för nätverksarbete
Vi följer och stötar nätverket som leds av Eva, hon har sina rötter i Laholmstrakten Knäred och är den som ser till att införliva projektmedel för att skapa utbildningsmöjligheter och marknadsföring för deltagande företag till en väldigt lite deltagarkostnad. Fler och fler företagare har anslutit sig och är nu spridda över Sverige.  En helt ny hemsida skapades och släpptes i våras. I arbetet med marknadsföringen jobbar professionella översättare och högskolestudenter inom media. Marknadsföringen sker i Norden, Tyskland och Spanien.
 
Hemsidan med reseförslag heter www.gonaturetrip.com
Hemsidan med Premiumupplevelse heter  www.premiumgonaturetrip.se -
 
Är du intresserad av att medverka och marknadsföra ditt företag på en växande marknad, så tänker vi oss att i starten av nästa år hålla ett eller flera informations/nätverksmöte på en eller flera platser i vår
 
Anmäl ditt intresse till mig på info@landsbygdscoach.se märk ditt mejl "Husbil" och skriv vilken kommun/ort du finns på.
 
Bästa hälsningar
Ewa-Britt Filipsson
0704-574135
 
 

Läs hela inlägget »

Senaste kommentarer

En liten rubrik.

-

Arkiv

Länkar

Etiketter

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

-

Arkiv

Länkar

Etiketter